nk2512 Kondiční trénink 2

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
13/7/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Cacek, Ph.D.
Oddělení atletiky – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení atletiky – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 23. 3. 11:00–14:00 C15/207, Pá 4. 5. 11:45–14:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 11. 5. 12:30–14:45 C15/207, Pá 18. 5. 9:30–11:45 C15/207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2512/01: Pá 23. 2. 12:30–14:00 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 2. 3. 13:15–14:45 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 6. 4. 17:45–20:00 E34/119 - univerzální tělocvična, J. Cacek
Předpoklady
(! nk2118 Kondiční trénink II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Kondiční trénink 2 je navázat na výstupy z učení předmětu Kondiční trénink 1, přičemž základní směřování je situováno do oblasti kondiční přípravy, diagnostiky výběru talentů využívaných u dětí a mládeže. Studenti budou seznámeni s prostředky, formami i metodami rozvoje pohybových schopností u děti a mládeže. Dále budou studenti vzděláváni v problematice sestavování plánů tréninkových jednotek a mikrocyklů u děti a mládeže.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu Kondiční trénink 2 bude student schopen:
• interpretovat východiska tréninku dětí a mládeže,
• posoudit vhodnost prostředků, forem a metod rozvoje pohybových schopností pro děti a mládež,
• sestavovat plány tréninkových jednotek a mikrocyklů pro děti a mládež,
• interpretovat a diagnostikovat svalové dysbalance,
• hodnotit vhodnost výběru kompenzačních cvičení pro děti a mládež s určitými dysbalancemi,
• interpretovat východiska identifikace a selekce talentů ve sportu,
• vybrat a aplikovat vhodné testy (baterie) pro identifikaci úrovně zdatnosti a potenciálu u dětí a mládeže.
Osnova
  • Témata přednášek
  • 1. Kondiční trénink dětí a mládeže – specifika
  • 2. Dlouhodobá sportovní příprava (LTAD)
  • 3. Specifika silového tréninku dětí a mládeže
  • 4. Core trénink dětí a mládeže
  • 5. Posilování dětí a mládeže s odpory (činky, expandéry, stroje, medicinbaly…)
  • 6. Specifika rychlostního tréninku dětí a mládeže
  • 7. Specifika rozvoje koordinačních schopností u dětí a využití této pohybové činnosti k rozvoji síly, vytrvalosti, rychlosti
  • 8. Specifika rozvoje vytrvalosti a flexibility u dětí a mládeže
  • 9. Využitelné spektrum metod a principu silového tréninku dětí a mládeže
  • 10. Sportovní diagnostika u dětí a mládeže
  • 11. Identifikace a selekce talentu
  • 12. Svalové dysbalance, jejich příčiny a korekce (u dětí a mládeže)
  • 13. Míra zatížení vzhledem k věku, trénovanosti, etapě sportovní přípravy, zdravotním aspektům, biologické zralosti.
  • Cvičení – v rámci seminářů budou studenti aplikovat načerpaná teoretická východiska sportovní přípravy dětí a mládeže do praxe
  • - rozvoj vytrvalosti herní formou
  • - rozvoj rychlostních schopností
  • - rozvoj koordinačních schopností
  • - rozvoj silových schopností
  • - testování pohybových schopností u dětí a mládeže
  • - etika testování dětí a mládeže
  • - diagnostika svalových dysbalancí
  • - korekce svalových dysbalancí
  • - plánování tréninkových jednotek a mikroyklů
  • - testování, identifikace a selekce talentů v praxi
Literatura
  • KOLÁŘ, Pavel, et al. Rehabilitace v klinické praxi: Praha: Galén, 2009, 2012, 713 s.
  • GRASGRUBER, Pavel a Jan CACEK. Sportovní geny. 1. vyd. Brno: Computer press, 2008. 480 s. Sport a fitnes 1.
  • LANCASTER, Scott B.; TEODORESCU, Radu. Athletic fitness for kids. Human Kinetics, 2008.
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008. 192 s.
  • ABBOTT, Angela, et al. Talent identification and development: an academic review. sportscotland, 2002.
  • STAFFORD, Ian. Coaching for long-term athlete development: To improve participation and performance in sport. Coachwise 1st4sport, 2005.
  • PERIČ, Tomáš. Lední hokej :trénink budoucích hvězd. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 127 s.
  • CHU, Donald Allen; FAIGENBAUM, Avery D.; FALKEL, Jeffrey E. Progressive plyometrics for kids. Monterey, CA: Healthy Learning, 2006.
  • BALYI, Istvan; WAY, Richard; HIGGS, Colin. Long-term athlete development. Human Kinetics, 2013.
  • PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 100 s.
Výukové metody
Přednášky a cvičení.
Metody hodnocení
85% aktivní účast na praktických cvičeních
průběžný test z problematiky rozvoje pohybových schopností mládeže s minimálně 70% úspěšností, testování proběhne formou 20 uzavřených otázek (a, b, c, d)
vypracování plánů tréninkových jednotek na rozvoj pohybových schopností dětí a mládeže (celkem 10 jednotek)
ústní zkouška z okruhů probíraných na přednáškách a seminářích Kondičního tréninku 1 a 2 (dvousemestrální zkouška), hodnocení A, B, C, D, E, F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.