np2375 Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Michal Vít, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení úpolů – Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2375/01: Po 13:00–14:30 E34/117 - hala úpolových sportů, M. Vít
np2375/02: St 8:50–10:20 E34/117 - hala úpolových sportů, M. Vít
Předpoklady
Student - Zná systematiku průpravných úpolů a umí charakterizovat jednotlivé skupiny cvičení - Orientuje se v základních historických meznících úpolových sportů - Dovede předvést průpravné úpoly (základní úpoly, základní úpolovou techniku) - Dovede předvést 6 pádových technik do všech směrů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat kompetenci k výuce úpolů ve školní vzdělávací soustavě.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu student: - zná a umí vysvětlit systematiku úpolů - dovede popsat systematiku technických prostředků úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - dovede předvést základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - umí terminologicky správně a odborně popsat základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - orientuje se v teorii úpolů podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů ve školní tělesné výchově - umí se terminologicky správně a odborně vyjadřovat o teorii úpolů - zná a dovede interpretovat teorii sebeobrany - dovede aplikovat technické prostředky úpolových sportů v sebeobraně - dokáže úpoly začlenit do školního vzdělávacího programu
Osnova
  • 1. Systematika úpolových sportů a bojových umění 2. Zařazení úpolových sportů v celosvětovém sportovním hnutí 3. Úpolové sporty v kurikulu povinné tělesné výchovy 4. Historie a teorie úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate 5. Základní technické prostředky aikidó 6. Základní technické prostředky džúdó 7. Základní technické prostředky karate 8. Teorie sebeobrany 9. Technické prostředky sebeobrany
Literatura
    povinná literatura
  • VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info
    doporučená literatura
  • REGULI, Zdenko a Michal VÍT. Názory učitelů Jihomoravského kraje na výuku úpolů na základních školách. In MUŽÍK, Vladislav a Vladimír SÜSS. Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. 2009. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 88-96, 8 s. ISBN 978-80-210-4858-4. info
  • VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně. In Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu. Brno: FSpS MU, 2007, s. 133-140, 7 s. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • REGULI, Zdenko. Taxonomie úpolů z pohledu školní tělesné výchovy. In Sport a kvalita života. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 72-72. ISBN 80-210-3541-2. info
Výukové metody
Výklad, cvičení, drilování
Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury, studium publikací na e-learningu MU, samostatné procvičování. Kontrola úkolů: zadání otázek a úkolů ve výuce, závěrečné zkoušení.
Metody hodnocení
Vstupní diagnostika: Praktický test z pádových technik Výstupní diagnostika: 1. Zkouška podle osnovy předmětu a povinné literatury formou písemného testu 2. Metodický výstup na zadané téma: studenti vypracují písemnou přípravu jedné vyučovací jednotky školní TV s využitím technických prostředků úpolových sportů (aikidó, džúdó, karate) a sebeobrany pro ZŠ nebo SŠ a touto vyučovací jednotkou provedou ostatní studenty v seminární skupině 3. Studenti navštíví vybranou základní školu v ČR a s pomocí ankety zavedené v IS provedou sběr dat o výuce úpolů u žáků 9. tříd a učitelů TV (min. 50 žáků a 2 vyučující). Odkaz na průzkum: https://is.muni.cz/pruzkum/pruzkum_upoly_cr
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-upolu-ve-skolni-telesne-vychove/
Další učební materiály najdete na: http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/pady/ http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js10/upoly/web/index.html http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/judo/web/index.html http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/upoly/web/index.html http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps11/sebeob/web/index.html
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: Nákup a využití nového náčiní
Výukový materiál (forma, název, rozsah): Sada testových otázek – elektronické vyhodnocení. Rozsah: 50 otázek pro vytvoření různých textových variant
Poznámka: Předmět je zaměřen na didaktiku úpolů ve školní tělesné výchově. Záměrem inovace je nakoupit náčiní pro nácvik různorodých úpolových aktivit vhodných pro školní TV. Nudle na aqua aerobic slouží k výrobě pěnových obušků, které se osvědčily jako vhodná a velmi bezpečná pomůcka pro různá kontaktní cvičení. Bavlněné šátky jsou určeny pro různé úpolové hry, při kterých se o šátek bojuje, nebo se s ním zavazují oči. Tenisové míčky, molitanové destičky, molitanový míč jsou určeny pro různé úpolové hry.
Kategorie e-learningu: 2
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.