FSpS:bp2062 Management ve sportu - Informace o předmětu
bp2062 Management ve sportu
Fakulta sportovních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. (přednášející), Mgr. David Papuga (zástupce)
Mgr. David Papuga (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jiří Novotný, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Bc. Eva Dolejší
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 16:00–16:50 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- ( bp1039 Management || ESF:BPH_ZMAN Základy managementu || bp2039 Management ) && (! e026 Management in Sport )
absolvování předmětu Základy managementu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Management sportu (program FSpS, B-TV) (2)
- Management sportu (program FSpS, B-TV, směr Management sportu)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu bude seznámit studenty se specifiky prostředí sportu, s činnostmi manažera ve sportu a ekonomikou neziskových organizací v TVS a sportu.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni:
1. pochopit různé modely procesů strategického řízení sportovní organizace a diskutovat o významu těchto modelů při zohlednění specifik ve sportu
2. kriticky analyzovat klíčové rysy současného strategického řízení ve sportovním prostředí
3. identifikovat strategická rozhodnutí, kterým čelí manažeři ve sportovních organizacích
4. kriticky hodnotit strategické možnosti sportovní organizace včetně jejich proveditelnosti a udržitelnosti
5. identifikovat problémy a příležitosti, jimž čelí sportovní organizace při implementaci jejich zvolené strategie
Dále bude student schopen:
- charakterizovat funkce, role a činnosti sportovního manažera
- analyzovat vnější a vnitřní prostředí sportovní organizace a na jejím základě formulovat strategie
- diskutovat o odvětví tělesné výchovy a sportu a jeho specifikách
- rozumět financování TVS v ČR
- navrhnout financování neziskových sportovních organizací - Osnova
- 01. Úvod do strategického řízen – potřeba strategického a finančního plánování, základní strategické koncepce řízení a modely v globálním sportovní, odvětví
- 02. Strategické prostředí: Trhové prostředí, PESTEL analýza, Porterův model pěti konkurenčních sil; modely sportovních trhů a jejich strategické důsledky, koncentrace kapitálu a mezery na trhu v oblasti sportu
- 03. Úloha státu v rozvoji sportu – důvody státních intervencí, regulace kontrola, rozsah statní intervence
- 04. Neziskový sektor a sport – úloha neziskového sektoru ve sportu, organizace v neziskovém sektoru pro sport
- 05. Profesionální sport – pojem, úloha médií, management sportovců, hodnocení výsledků
- 06. Principy strategického managementu a strategické volby ve sportu - základ konkurenční výhody, strategie, diverzifikace, analýzy hodnotového řetězce, SWOT / TOWS matice a RACES analýza
- 07. Organizační a strategické změny – podmínky vnitřní organizace ve sportu, archetypy dynamiky změn vnitřního uspořádání sportovních organizací pro plnění zvolené strategie
- 08. Řízení lidských zdrojů ve sportu – specifika řízení a hodnocení lidských zdrojů ve sportovních organizacích
- 09. Leadership – Vůdcovství – teorie vůdcovství, odlišnosti pojmů manažer a vůdce a jejich důsledky na řízení sportovní organizace
- 10. Organizační kultura ve sportu – specifika a význam organizační kultury ve sportu, subkultury, organizační identita, diagnostika a manažování změn v organizační kultuře sportovních organizací
- 11. Finanční management sportovní organizace – finanční zdroje ve sportu, informace pro finanční management a jejich význam z hlediska řízení sportovní organizace
- 12. Implementace strategie – z perspektivy marketingu, organizace a finančního managementu
- 13. Hodnocení výkonnosti ve sportu – specifika hodnocení výkonnosti ve sportovní organizaci, multidimenzionální přístup při hodnocení výkonnosti a jeho kritéria
- Literatura
- povinná literatura
- NOVÁ, Jana, Jiří NOVOTNÝ, Oldřich RACEK, Jaroslav REKTOŘÍK, Aleš SEKOT, Milena STRACHOVÁ a Hana VÁLKOVÁ. Management, marketing a ekonomika sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 284 s. ISBN 978-80-210-8346-2. Online knihkupectví Munipress info
- NOVÁ, Jana. Management sportu – teorie, případové studie, kvalita. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 155 s. ISBN 978-80-210-6780-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6781-2014. info
- doporučená literatura
- HOYE, Russell. Sport management : principles and applications. 3rd ed. New York: Routledge, 2012, xx, 284. ISBN 9781856178198. info
- Výukové metody
- - přednášky řešení případových studií
- obhajoba seminární práce - Metody hodnocení
- - obhajoba seminární práce v semináři, její prezentace
- písemná zkouška hodnocená podle kvality odpovědí - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/management-ve-sportu/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/bp2062