bp2088 Týmové dovednosti

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 18. 2. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 25. 2. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 4. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 11. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 18. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 25. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 1. 4. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 8. 4. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Po 15. 4. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2088/01: Po 18. 2. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 25. 2. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 4. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 11. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 18. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 25. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 1. 4. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 8. 4. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Po 15. 4. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, D. Heiland Trávníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky týmových dovedností, struktury a charakteristiky dobře fungujícího týmu a práce se skupinou.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- definovat základní týmové dovednosti, strukturu, role týmu a důležité aspekty pro efektivní týmovou spolupráci
- popsat rozdíl mezi skupinou a týmem, popsat fáze skupinové dynamiky a vymezit kompetence či potřeby členů týmu
- vymezit a na základě praktických aktivit a cvičení zhodnotit své postavení v rámci studijní skupiny z hlediska týmových rolí, komunikace či spolupráce
Osnova
  • Tým a jeho struktura, potřeby a kompetence členů v týmu, týmové dovednosti
  • Sociální percepce, týmové role
  • Komunikace v týmu
  • Práce se skupinou – koheze, tenze, atmosféra, řízení skupin, role ve skupině, skupinová dynamika
  • Konflikt ve skupině, krize v týmu
  • Rozhodování, spolupráce, práce v týmech, pracovní skupina
  • Vedoucí týmu, motivace týmu
Literatura
    povinná literatura
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Teambuilding. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 113 s. ISBN 8024711559. info
    doporučená literatura
  • MOHAUPTOVÁ, Eva. Teambuilding : cesta k efektivní spolupráci. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073676414. info
  • PAYNE, Vivette. Teambuilding workshop : trénink týmových dovedností. Translated by Kristýna Helceletová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 339 s. ISBN 9788025115886. info
  • KRÜGER, Wolfgang. Vedení týmů : jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 108 s. ISBN 8024707802. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 151 s. ISBN 80-247-0403-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
Výukové metody
Přednáška a praktický seminář zaměřený na vybraná témata z oblasti týmových dovedností.
Metody hodnocení
1. aktivní účast v přednáškách (dobrovolná účast) a seminářích (max 1 absence)
2. provedení (15 min) aktivity na rozvoj vybrané týmové dovednosti se skupinou spolužáků
3. odevzdání přípravy prezentované aktivity do Odevzdávárny předmětu v ISu
4. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.