FSpS:nk2508 Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
nk2508 Komunikační dovednosti a práce s klientem
Fakulta sportovních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Oddělení pedagogiky sportu – Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 22. 2. 8:00–11:20 B11/206, Pá 15. 3. 8:00–10:30 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- žádné.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trenér (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- V rovině teoretické je cílem zprostředkovat studentům poznatky o komunikaci tak, aby chápali zásady komunikace, uměli stanovovat pravidla komunikace, dokázali se orientovat v různých přístupech ke komunikaci a uměli diagnostikovat komunikační jazyk klienta. V rovině praktické jde o rozvoj dovednosti komunikovat s klientem, poskytovat mu zpětnou vazbu, dojednávat požadovaný cíl klienta a řešit problémové situace v práci s klientem.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student rozumí klíčovým pojmům z oblasti komunikace a práce s klientem, dokáže je definovat, aplikuje teoretické poznatky do praxe kondičního trenéra, při práci s klientem identifikuje problém, vyhodnotí situaci a navrhne vhodnou strategii řešení.
- Osnova
- Interakce, interakční styl a jejich souvislost s komunikací
- Komunikace jako prostředek dorozumívání mezi lidmi
- Přístupy ke zkoumání komunikace
- Typy komunikace
- Účastníci komunikace a jejich způsoby komunikování
- Pravidla komunikace
- Zpětná vazba
- Nejčastější chyby v komunikaci
- Komunikační dovednosti v systému tzv. měkkých dovedností (soft skills)
- Formy a techniky nácviku komunikačních dovedností
- Metody práce s klientem
- Zásady komunikace s klientem
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 309 stran. ISBN 9788026202110. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- Handbook of interpersonal communication. Edited by Mark L. Knapp - John A. Daly. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2003, 842 s. ISBN 0761921605. info
- doporučená literatura
- JANÍKOVÁ, Marcela. Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 156 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 22. ISBN 978-80-7315-208-6. info
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- LEWIS, David. Tajná řeč těla. Translated by Jiří Rezek. Praha: Bondy, 2010, 255 s. ISBN 9788090447172. info
- JANOUŠEK, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 169 s. ISBN 9788024715940. URL info
- NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001, 162 s. ISBN 80-903070-0-0. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuze, skupinová práce, individuální práce.
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, vypracování a prezentování kazuistiky založené na videozáznamu, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/nk2508