FSpS:np2025 Didaktika plaveckých sportů - Informace o předmětu
np2025 Didaktika plaveckých sportů
Fakulta sportovních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Keberlová (přednášející)
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D.
Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Kateřina Novotná
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 26. 2. 17:00–18:30 B11/235, Út 12. 3. 17:00–18:30 B11/235, Út 26. 3. 17:00–18:30 B11/235, Út 9. 4. 17:00–18:30 B11/235, Út 23. 4. 17:00–18:30 B11/235, Út 7. 5. 17:00–18:30 B11/235
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2025/02: Čt 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, D. Hlavoňová - Předpoklady
- základní plavecké dovednosti na úrovni „zdokonalovacího plavání“, technika plaveckých způsobů znak, kraul a prsa.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti si osvojí základní teoretické vědomosti a praktické dovednosti o plaveckém sportu z pohledu jeho vývoje, významu pro zdraví člověka a výuky plavání z hlediska jejich budoucí pedagogické praxe.
- Výstupy z učení
- Po skončení kurzu by student měl:
- rozumět struktuře a členění plaveckých sportů
- definovat determinaci plaveckého výkonu – jeho faktory
- znát a charakterizovat strukturu výuky plavání na školách a v soukromých subjektech
- analyzovat základní biomechanické principy plaveckých technik
- umět aplikovat své znalosti do metodiky výuky plavání
- definovat a umět aplikovat pravidla plavání
- umět konstruovat plaveckou jednotku dle úrovně a počtu svých svěřenců
- posoudit plavcovu techniku, na základě identifikace chyb formulovat návrhy na jejich korekci - Osnova
- Struktura plaveckých sportů
- Výuka plavání na různých úrovních
- Specifika výuky plavání dětí a dospělých, strach a motivace ve výuce plavání
- Faktory determinující plavecký výkon
- Biomechanika plavání
- Vývoj jednotlivých plaveckých způsobů
- Technika plaveckých způsobů
- Zařazení výuky práce nohou u plaveckých způsobů znak, kraul a motýlek s použitím malých ploutví
- Rozbor techniky plaveckého způsobu znak
- Rozbor techniky plaveckého způsobu motýlek
- Rozbor techniky plaveckého způsobu kraul
- Rozbor techniky plaveckého způsobu prsa
- Metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobů, hry ve vodě
- Pravidla plavání, plánování vyučovací jednotky ve vodě
- Literatura
- ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
- ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
- MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
- ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
- KLEČKOVÁ, Jindřiška. Synchronizované plavání. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992, 46 s. ISBN 8070670886. info
- Výukové metody
- - teoretické přednášky v učebně
- praktická výuka + praxe 2 hodiny při základním a předškolním plavání v bazénu
- náslech a pasivní účast na hodině plavání s tělesně postiženými - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky a odevzdáním 2 zpráv.
Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu.
Test se skládá z 55 otázek, z toho 5 otevřených a 50 uzavřených. Celkem může získat student 63 bodů, pro splnění musí získat minimálně 49 bodů. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice.
Z praktické hodiny (plavání dětí) a z náslechu (tělesně postižení) vypracuje student zprávu o rozsahu min. poloviny strany formátu A4, kde uvede svoje postřehy z výuky, podmínky apod. - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-plaveckych-sportu/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/np2025