FSpS:bp2076 Pedagogy and didactics - Course Information
bp2076 Pedagogy and didactics
Faculty of Sports StudiesSpring 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
Mgr. Kateřina Jakubcová (seminar tutor)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Michal Lupač, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Contact Person: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies - Timetable
- Mon 17. 2. 16:10–17:00 B11/206, Mon 24. 2. 16:10–17:00 B11/206, Mon 2. 3. 16:10–17:00 B11/206, Mon 9. 3. 16:10–17:00 B11/206, Mon 16. 3. 16:10–17:00 B11/206, Mon 23. 3. 16:10–17:00 B11/206, Mon 30. 3. 16:10–17:00 B11/206, Mon 6. 4. 16:10–17:00 B11/206, Mon 20. 4. 16:10–17:00 B11/206
- Timetable of Seminar Groups:
bp2076/02: Wed 19. 2. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 26. 2. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 4. 3. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 11. 3. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 18. 3. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 25. 3. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 1. 4. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 8. 4. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 15. 4. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, Wed 22. 4. 17:50–18:40 E34/225 - seminární místnost, K. Jakubcová
bp2076/03: Thu 20. 2. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 27. 2. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 5. 3. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 12. 3. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 19. 3. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 26. 3. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 2. 4. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 9. 4. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 16. 4. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, Thu 23. 4. 15:20–16:10 D33/227 velká zasedací místnost, M. Lupač
bp2076/04: Wed 19. 2. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 26. 2. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 4. 3. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 11. 3. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 18. 3. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 25. 3. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 1. 4. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 8. 4. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 15. 4. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, Wed 22. 4. 18:40–19:30 E34/225 - seminární místnost, K. Jakubcová - Prerequisites
- Basics of Social Sciences.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Encompassment of basic orientation of fundamental educational terms.
- Learning outcomes
- At the end of the course students should be able to:
- identify basic pedagogical categories and concepts;
- describe the basic elements of the educational process;
- determine the importance of pedagogical disciplines for selected professional areas;
- analyze the selected area of education;
- explain the functions of education in specific social areas. - Syllabus
- 1. Education. Education and Socialization. History of Education. 2. Outlines of education. 3. Conception of Pedagogy. Aristotle, Quintilian, Comenius, Herbart. 4. Structure of Pedagogy. General Didactics. Sport Pedagogy. 5. Research Methodology for Education. 6. Quantitative Research. 7. Qualitative Research. 8. Elements of Educational Process. 9. Education Objectives. 10. Education and Social Duties. H. Spencer. 11. Education and Personality. 12. Education and Culture. 13. Teacher, Educator. 14. Pupils. 15. Democratic Education - Comenius. 16. Education of gentleman - J. Locke. 17. Education and Liberty - J. J. Rousseau. 18. Education and school - J. Dewey. 19. Conception of School. 20. System of didactic principles. 21. Didactic means and media. 22. Didactic Methods. 23. Activating Teaching Methods. 24. Comprehensive Teaching Methods. 25. The Czech White Book.
- Literature
- required literature
- Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- recommended literature
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Teaching methods
- Lecture, group discussion, individual consultations, individual home work
- Assessment methods
- Active participation, submitting a written preparation, realisation and presentation of the individual home work, written test, oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2020/bp2076