FSpS:nk4127 TaD fotbalu, hokeje a krasob. - Informace o předmětu
nk4127 Teorie a didaktika fotbalu, ledního hokeje a krasobruslení
Fakulta sportovních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 7/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dominik Bokůvka, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Petr Starec, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Karel Večeřa (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 21. 2. 15:30–18:00 B11/235, Pá 27. 3. 13:00–14:40 B11/311, Pá 15. 5. 12:35–14:15 D33/227 velká zasedací místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Studenti ovládají praktické dovednosti ze základů bruslení a rozšířené didaktické řady bruslení, které budou ověřeny praktickým testem, a mají teoretické znalosti z teorie fotbalu a ovládají praktické herní dovednosti z fotbalu. U fotbalu se konkrétně jedná o útočné a obranné herní činnosti jednotlivce a útočné a obranné herní kombinace, které budou ověřeny vstupním praktickým testem v první vyučovací hodině. Teoretické znalosti budou ověřeny písemným testem ještě před začátkem praktické výuky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Lední hokej a krasobruslení: Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat základní metodickou řadu bruslení a rozšířenou metodickou řadu bruslení, rozumí principům skladby vyučovací jednotky a umí sestavit didaktický výstup na zadané téma včetně praktické ukázky.
2. Fotbal: hlavním cílem je, aby byl student seznámen se skladbou vyučovací jednotky v hodinách školní tělesné výchovy. Studentům je prezentováno, jak sestavit didaktický výstup, jak vhodně využívat jednotlivé didaktické formy vyučovacího procesu a zhodnotit herní výkon v utkání. Studenti jsou dále seznámeni se základními pravidly a principy řízení utkání ve fotbale. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- naplánovat a zpracovat písemnou přípravu na vyučovací jednotku
- umět aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady vyučovacího procesu při dodržování pravidel bezpečnosti
- vést a hodnotit vyučovací jednotku
- naučit žáky ZŠ a SŠ základy fotbalu, ledního hokeje a krasobruslení podle metodických zásad
- řídit a rozhodovat utkání dle základních pravidel fotbalu a ledního hokeje - Osnova
- Studenti si v semestru osvojují práci s metodickými výstupy na zadané téma v hodinách.
- 1. Základní bruslařský nácvik dle metodické řady, zvládnutí techniky:
- - jízda vpřed, zastavení, jízda vzad, jízda v zatáčkách, překládání vpřed i vzad, oblouky vpřed ven a dovnitř, obraty, poskoky a hry na ledě, využití strečinku při bruslení jako prevence proti zranění (úrazům), kruhy vpřed ven a dovnitř, průpravná osma, trojkové obraty, trojkový skok, váha, pirueta na dvou nohách.
- 2. Lední hokej – herní činnosti jednotlivce v ledním hokeji:
- - výcvik hokejové jízdy, výcvik techniky hole: driblink, přihrávání a střelba, organizace družstva a vlastní hra, průpravné hry, formy rozcvičení na ledě. Součástí výstupu je zvládnutí rozcvičení, uvolňovací a protahovací cvičení a upozornění na zásady bezpečnosti při výuce bruslení.
- 3. Fotbal – témata přednášek:
- - historie a pravidla fotbalu
- - systematika fotbalu
- - další formy fotbalu
- - zásady bezpečnosti při výuce fotbalu, požadavky pro úspěšné absolvování předmětu
- Témata praktických cvičení: - didaktické výstupy zaměřené na nácvik herních činností jednotlivce (přihrávání a zpracování míče, vedení míče a obcházení soupeře, střelba, výběr místa, obsazování soupeře a prostoru, činnosti brankáře) a na nácvik herních kombinací (kombinace založená na přihrávce a nabíhání, kombinace založená na výměně místa, na přebírání hráčů, na zesíleném obsazování) spojené vždy s řízením a rozhodováním utkání
- Literatura
- povinná literatura
- http://www.jmkfs.cz/vybrane-zmeny-v-pravidlech-fotbalu/5865
- NYKODÝM, Jiří, Miroslav ČADA, Tomáš PĚTIVLAS, Petr STAREC, Milena STRACHOVÁ a Karel VEČEŘA. Teorie a didaktika sportovních her. Brno. Masarykova univerzita: FSpS MU, 2006, 120 s. 1. vydání. ISBN 80-210-4042-4. info
- doporučená literatura
- PLACHÝ, Antonín a Luděk PROCHÁZKA. Učebnice fotbalu pro trenéry dětí (4 - 13 let). 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014, 381 s. ISBN 9788020434777. info
- VOTÍK, Jaromír. Fotbalová cvičení a hry. 1.vyd. Praha: Grada, 2005, 126 s. ISBN 8024709252. info
- VOTÍK, Jaromír. Trenér fotbalu "B" UEFA licence : (učební texty pro vzdělávání fotbalových trenérů). 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 261 s. ISBN 8070339217. info
- BURSOVÁ, Marta, Jaromír VOTÍK a Jiří ZALABÁK. Kompenzační cvičení pro fotbalisty. První vyd. Praha: Olympia, 2003, 95 s. ISBN 8070337931. info
- neurčeno
- STARŠÍ, V. Základy korčulovania. Bratislava: UK 1970
- BUKAČ, Luděk. Trénink herní přirozenosti : kouzlo hráčského naturelu. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 128 s. ISBN 9788024750545. info
- VOTÍK, Jaromír a Petra ŠRÁMKOVÁ. Fotbalová cvičení a hry. Illustrated by Zdeňka Marvanová - Daniela Benešová. Druhé, doplněné vydání. Praha: Grada, 2011, 152 stran. ISBN 9788024735764. info
- BUKAČ, Luděk. Modernizovaná výuka ledního hokeje. Praha: AW studio, 2008, 1 DVD-vide. info
- BUKAČ, Luděk. Dlouhodobý trénink mládeže : komprehenzivní pohled na trénink mládeže. 1.vyd. [Chlum u Třeboně]: Bukač Hockey, 2007, 55 s. ISBN 9788023992748. info
- ŽILKOVÁ HRÁZSKÁ, Gabriela. Krasobruslení : škola bruslení, choreografie, pravidla, vybavení, trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 105 s. ISBN 8024709848. info
- BUKAČ, Luděk. Modernizovaná výuka ledního hokeje. Praha: AW studio, 2006, 1 DVD-vide. info
- BUKAČ, Luděk. Intelekt, učení, dovednosti & koučování v ledním hokeji : komprehenzivní pohled na utkání, trénink a rozvoj individuálního herního výkonu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2005, 291 s. ISBN 8070338962. info
- BUKAČ, Luděk. Intelekt, učení, dovednosti & koučování v ledním hokeji : komprehenzivní pohled na utkání, trénink a rozvoj individuálního herního výkonu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2005, 291 s. ISBN 8070338962. info
- NAVARA, Milan, Mario BUZEK a Oldřich ONDŘEJ. Kopaná : teorie a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 181 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : (teorie a didaktika). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : teorie a didaktika. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
- Výukové metody
- 1. přednáška
2. praktické cvičení:
- úkoly pro samostudium: výběr cvičení a příprava tématických výstupů s využitím přístupu k aktuálním a nově vytvořeným zdrojů informací a pomůcek
3. hodnocení herního výkonu hráče dle konkrétních požadavků vyučujícího
4. kontrola úkolů:
- aktivní účast v hodinách, hodnocení metodického výstupu, písemný test - Metody hodnocení
- - aktivní účast v hodinách
- písemná příprava a hodnocení metodického výstupu a rozboru herního výkonu hráče
- písemný test z teorie
Výsledné hodnocení předmětu se určí ze všech dílčích částí. - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-fotbalu-ledniho-hokeje-krasobrusleni/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2020/nk4127