np2430 Psychologie zdraví a nemoci

Fakulta sportovních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vlaďka Tomková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 19. 2. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 26. 2. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 4. 3. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 11. 3. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 18. 3. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 25. 3. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 1. 4. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 8. 4. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 15. 4. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost, St 22. 4. 11:10–12:00 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2430/01: St 19. 2. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 26. 2. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 4. 3. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 11. 3. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 18. 3. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 25. 3. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 1. 4. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 8. 4. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 15. 4. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost, St 22. 4. 15:20–16:10 E34/225 - seminární místnost
Předpoklady
Vědomosti získané v předmětech zaměřených na psychologii na bakalářské úrovni (obecná, vývojová, sociální).
Vypracovat seminární práci:
- analýza (vlastních) copingových strategií, srovnání s teoretickými principy: analýza stresorů, reakce na stresory v rovině fyziologické, emocionální a behaviorální, současné metody zvládání zátěže a jejich efektivita a rizika, nové metody zvládání zátěže)
- interaktivní řešení případové studie (analýza případu, sestavení vhodného intervenční programu)
Zkouška proběhne formou písemného testu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled různých faktorů, které pozitivně nebo negativně působí na lidské zdraví (nemoc). Důraz je kladen na prevenci civilizačních onemocnění, ochranu a podporu zdraví a odpovědnost jedince za své zdraví.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen porozumět bio-psycho-socio-spirituálním souvislostem zdraví a nemoci a získané vědomosti použít k navržení konkrétních zdraví podporujících intervencí.
Osnova
  • Definice: zdraví a nemoc, vývoj v přístupech, koncepcích, modelech
  • Podpora zdraví, prevence a ochrana zdraví, projektování
  • Veřejná zdravotní politika
  • Zdraví a kvalita života
  • Biopsychosociální faktory podporující zdraví – duševní hygiena, sociální opora, výživa, pohybová aktivita, time management apod.
  • Biopsychosociální faktory poškozující zdraví - alkohol, kouření, drogy, gamblerství, rizikový sex, úrazy a nehody, sociální faktory apod.
  • Interakce, komunikace a spolupráce v prostředí: klient, rodina, typy institucí
  • V rámci seminářů budou procvičena jednotlivá témata z přednášek.
Literatura
  • Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha, Česko: Grada.
  • Stroebe, W. (2011). Social psychology and health (3rd ed.). Maidenhead, UK: Open University Press.
  • Blahutková, M.; Matějková, E. , Brůžková, L. (2010). Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno, Česko: Masarykova univerzita.
  • Marcus, B., & Forsyth, L. (2010). Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha, Česko: Portál.
  • Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha, Česko: Portál.
  • Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha, Česko: Academia.
  • Brannon, L., & Feist, J. (2010). Health psychology: an introduction to behavior and health (7th ed.). Belmont, California: Wadsworth.
  • Bouchard, C., Katzmarzyk, P. T. (Eds.). (2010). Physical activity and obesity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha, Česko: Karolinum.
  • Strejčková, A. et al. (2007). Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha, Česko: Fortuna.
  • Abu-Omar, K., & Rütten, A. (2008). Relation of leisure time, occupational, domestic, and commuting physical activity to health indicators in Europe. Preventive Medicine, 47(3), 319-323.
  • Kohoutek, R. (2007). Psychologie zdraví a nemoci. Brno, Česko: MU.
  • Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha, Česko: Grada.
  • Marcus, B., & Forsyth, L. (2009). Motivating people to be physically active. (2nd ed.). Champaign, Illinois: Human Kinetics.
Výukové metody
- přednášky
- semináře s diskusí a prezentacemi případových studií
- kritická čtení
- samostatná práce
Metody hodnocení
- 80% aktivní účast na seminářích
- Ppt prezentace z oblasti podpory zdraví; hodnoceno na škále: Ano – přepracovat v termínu – Ne
- zkouška formou písemného testu (15 otázek otevřeného typu), minimální úspěšnost 60 ze 100 %, hodnoceno A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2020/np2430