FSpS:np2523 Psychologie sportu – koučink - Informace o předmětu
np2523 Psychologie sportu – koučink
Fakulta sportovních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Adam Blažej, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Oddělení historie, filozofie, sociologie a psychologie sportu – Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení historie, filozofie, sociologie a psychologie sportu – Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 16:10–17:00 B11/235
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trenér (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je představit základní principy a metody koučování ve sportovním klubu, sportovním týmu včetně organizace sportovních událostí rozličného charakteru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by student měl být schopen:
- orientovat se v nárocích daného sportu na psychiku jedince z hlediska psycho-sportografie
- analyzovat psychologické problémy při provádění pohybového či sportovního výkonu – vést proces učení se motorickým dovednostem
- prakticky používat regulační prostředky předstartovních stavů
- využívat pravidla duševní hygieny participantů ve sportovní oblasti, a to ve vztahu k různým typům jedinců, skupin a ve vztahu ke konkrétním situacím - Osnova
- PŘEDNÁŠKY:
- 01. Paradigma psychologie sportu a koučinku, základní terminologie
- 02. Psycho-sportografie
- 03. Hra – ontogenetické hledisko a odraz ve sportu
- 04. Osobnostní struktura a dynamika sportujícího – vztah k psycho-sportografii (kognitivní, emotivní a volní procesy)
- 05. Motivace, postoje (vztah k věku a typu jedince – skupiny), teorie „transition“
- 06. Osobnost trenéra-kouče, mentálního kouče, sportovního psychologa
- 07. Vedení a řízení tréninku (vztah k věku a typu jedince – skupiny)
- 08. Komunikace (vztah k věku a typu jedince – skupiny)
- 09. Trenér, rodiče, sociální prostředí (rozhodčí, psycholog). Teorie generačního přenosu
- 10. Psychologie nadání
- 11. Psychologie hendikepu
- 12. Charakteristika zátěží, jejich řešení, patologické jevy
- 13. Psychická příprava
- 14. Možnosti a limity diagnostiky v činnosti trenéra-kouče, chyby v hodnocení
- CVIČENÍ:
- Každé téma je doplněno praktickým cvičením s akcentem na reflexi situace, autodiagnostiku a sebereflexi.
- Literatura
- NICHOLLS, Adam R. a Leigh JONES. Psychology in sports coaching : theory and practice. New York: Routledge, 2013, 218 p. ISBN 9780203102718. info
- HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
- SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
- MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
- MACHAČ, MACHAČOVÁ, HOSKOVEC, M., H., J. Emoce a výkonnost. Praha: Praha:Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 288 s. info
- Výukové metody
- - přímá výuka
- diskuse
- workshop
- prezentace - Metody hodnocení
- Předpoklad pro postup ke zkoušce:
- 85% aktivní účast na praktických cvičeních
- zpracování záznamů ze cvičení (6)
- zpracování individuálních prací, esej (3)
Ústní zkouška: sestává z řešení praktického příkladu (40 %) a dvou vylosovaných témat z objemu výuky (30 + 30 %). - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2020/np2523