bk4240 Management sportu

Fakulta sportovních studií
jaro 2021
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. (přednášející)
Mgr. Adam Kyselica, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 5. 3. 12:10–14:40 Virtuální místnost, Pá 12. 3. 13:50–15:30 Virtuální místnost, Pá 14. 5. 8:50–10:30 Virtuální místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk4240/01: Pá 5. 3. 14:40–16:20 Virtuální místnost, Pá 30. 4. 8:00–10:30 Virtuální místnost, Pá 4. 6. 9:40–11:20 Virtuální místnost, J. Novotný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu bude seznámit studenty se specifiky strategického managementu ve sportovních organizacích ve veřejném, profesionálním a neziskovém sektoru sportu.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni:
01. pochopit různé modely procesů strategického řízení sportovní organizace a diskutovat o významu těchto modelů při zohlednění specifik ve sportu
02. kriticky analyzovat klíčové rysy současného strategického řízení ve sportovním prostředí
03. identifikovat strategická rozhodnutí, kterým čelí manažeři ve sportovních organizacích
04. kriticky hodnotit strategické možnosti sportovní organizace včetně jejich proveditelnosti a udržitelnosti
05. identifikovat problémy a příležitosti, jimž čelí sportovní organizace při implementaci jejich zvolené strategie
06. charakterizovat funkce, role a činnosti sportovního manažera
07. analyzovat vnější a vnitřní prostředí sportovní organizace a na jejím základě formulovat strategie
08. diskutovat o odvětvích tělesné výchovy a sportu a jeho specifikách
09. rozumět financování TVS v ČR
10. navrhnout financování neziskových sportovních organizací
Osnova
  • 01. Úvod do strategického řízení – potřeba strategického a finančního plánování, základní strategické koncepce řízení a modely v globálním sportovním odvětví
  • 02. Strategické prostředí: trhové prostředí, PESTEL analýza, Porterův model pěti konkurenčních sil; modely sportovních trhů a jejich strategické důsledky, koncentrace kapitálu a mezery na trhu v oblasti sportu
  • 03. Úloha státu v rozvoji sportu – důvody státních intervencí, regulace kontrola, rozsah statní intervence
  • 04. Neziskový sektor a sport – úloha neziskového sektoru ve sportu, organizace v neziskovém sektoru pro sport.
  • 05. Profesionální sport – pojem, úloha médií, management sportovců, hodnocení výsledků
  • 06. Principy strategického managementu a strategické volby ve sportu – základ konkurenční výhody, strategie, diverzifikace, analýzy hodnotového řetězce, SWOT / TOWS matice a RACES analýza
  • 07. Organizační a strategické změny – podmínky vnitřní organizace ve sportu, archetypy dynamiky změn vnitřního uspořádání sportovních organizací pro plnění zvolené strategie
  • 08. Řízení lidských zdrojů ve sportu – specifika řízení a hodnocení lidských zdrojů ve sportovních organizacích
  • 09. Leadership – Vůdcovství – teorie vůdcovství, odlišnosti pojmů manažer a vůdce a jejich důsledky na řízení sportovní organizace
  • 10. Organizační kultura ve sportu – specifika a význam organizační kultury ve sportu, subkultury, organizační identita, diagnostika a manažování změn v organizační kultuře sportovních organizací
  • 11. Finanční management sportovní organizace – finanční zdroje ve sportu, informace pro finanční management a jejich význam z hlediska řízení sportovní organizace
  • 12. Implementace strategie – z perspektivy marketingu, organizace a finančního managementu
  • 13. Hodnocení výkonnosti ve sportu – specifika hodnocení výkonnosti ve sportovní organizaci, multidimenzionální přístup při hodnocení výkonnosti a jeho kritéria
Literatura
    povinná literatura
  • NOVÁ, Jana. Principy a funkce managementu sportu. In Jaroslav Rektořík. Management, marketing a ekonomika sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, s. 58-132. 1. vydání, 2016. ISBN 978-80-210-8346-2. info
  • NOVÁ, Jana. Vývojové trendy managementu sportu. In Jaroslav Rektořík. Management, marketing a ekonomika sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, s. 20-31. 1. vydání, 2016. ISBN 978-80-210-8346-2. Online knihkupectví Munipress info
  • NOVÁ, Jana. Management ve sportu. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 67 s. ISBN 978-80-210-7151-3. URL info
    doporučená literatura
  • NOVÁ, Jana, Tracy TAYLOR, Jens Peter SORENSEN, Ashlee MORGAN, Ladislav BEDŘICH a Zoran HELBICH. Case Studies. Human Resources Management in Sport. Brno: Faluty of Sports Studies, Masaryk Univesrity Brno, 2017, neuveden. ISBN 978-80-210-8486-5. URL info
  • NOVÁ, Jana. Introducing Imre Lakatos' research programs in sport management. In Brenda G.Pitts, James J. Zhang. Global Sport Management Contemporary issues and inquiries. 1. vyd. New York: Routledge, 2017, s. 239-253. World Association for Sport Management Series. ISBN 978-1-138-22961-7. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav, Petr PIROŽEK a Jana NOVÁ. Projektový management ve sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 180 s. ISBN 978-80-210-7995-3. Online knihkupectví Munipress info
  • NOVÁ, Jana. Management sportu – teorie, případové studie, kvalita. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 155 s. ISBN 978-80-210-6780-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6781-2014. info
  • NOVÁ, Jana. THE MANAGERIAL CONCEPTS OF THE QUALITY AND PERFORMANCE AND THEIR INTEGRATION IN THE SPORTS ORGANIZATIONS. Online. In ČASOPIS ZA SPORT, FIZIČKO VASPITANJE I ZDRAVLJE - SPORT MONT. Podgorica: Crnogorska sportska akademija - Podgorica, 2014, s. 73-80. ISSN 1451-7485. info
Výukové metody
Přednášky a semináře s klíčovým prvkem – diskuzí o případových studiích a skupinových prezentacích průběžně zadávaných úkolů. Individuální příprava na semináře – studium případové studie sportovních organizací, aktivní diskuse tak, aby studenti rozvíjeli a posílili své chápání problémů a umožnili sdílení svých nápadů v rámci učebního procesu. Strukturovaná příprava studentů prostřednictvím samostudia bude tvořit základ seminární činnosti. Samostudium bude vycházet z prezentace případových studií strategického sportovního řízení a bude poskytovat průřez strategickými otázkami řízení různých sportovních řídících orgánů, profesionálních sportovních klubů a dalších organizací
Metody hodnocení
- obhajoba seminární práce v semináři, její prezentace
- písemná zkouška hodnocená dle kvality odpovědí
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.