bp1812 Základy speciální pedagogiky

Fakulta sportovních studií
jaro 2021
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 19:00–19:50 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání, komunikaci,inkluzi, o problematice pohybových aktivit s sportu osob s postižením.
Výstupy z učení
Student bude znát základy komunikace u osob s různým druhem postižení. Bude mít znalosti o možnostech pohybových aktivit a sportu osob se postižením. Bude se orientovat v problematice integrace a inkluze
Osnova
  • Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodné pohybové aktivity. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.
  • BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Druhé vydání. Brno: Paido, 2007, 178 stran. ISBN 9788073151577. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Recenze publikace OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. Komenský. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2007, roč. 131, č. 1, s. 38-77. ISSN 0323-0449. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Recenze publikace OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. Komenský. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2007, roč. 131, č. 1, s. 38-77. ISSN 0323-0449. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury Kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - aktivní účast na přednáškách, nebo zhlédnutí nahrané přednášky, plnění dílčích úkolů, vypracování semninární práce na dané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2021/bp1812