bk4440 Primární prevence chronických neinfekčních onemocnění

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Robert Vysoký, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Robert Vysoký, Ph.D. (cvičící)
Garance
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 23. 2. 14:15–15:55 B11/335, Pá 15. 3. 14:15–15:55 B11/335, Pá 5. 4. 14:40–17:10 B11/335
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk4440/01: Pá 23. 2. 15:55–17:35 B11/335, Pá 15. 3. 15:55–17:35 B11/206, Pá 5. 4. 17:10–19:40 B11/335, R. Vysoký
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi předmětu by měli být schopni logicky uvažovat v oblasti prevence o ní jako o nástroji, který má přispívat k trvale udržitelnému rozvoji lidstva a života. Absolventi předmětu by si měli osvojit znalosti z oblasti aktivního ovlivňování rizikových faktorů pro vznik civilizačních nemocí.
Výstupy z učení
Absolventi studia předmětu budou schopni:
1. vyhledávat existující preventivní programy
2. hodnotit stávající preventivní programy
3. hodnotit výsledky preventivních prohlídek
4. orientovat se ve strategických doporučeních v oblasti podpory zdraví
Osnova
  • Přehled témat přednášek:
  • Zdraví a nemoc. Definice zdraví. Definice nemoci
  • Základní determinanty zdraví. Podpora zdraví
  • Význam a cíle prevence v oblasti chronických neinfekčních onemocnění
  • Stádia vývoje nemoci a zařazení všech stupňů prevence (princip, význam)
  • Životní styl a vznik civilizačních chorob. Kvalita života v souvislosti se zdravím
  • Cílená pomoc s ohledem na specifické individuální potřeby
  • Systém, charakteristika a organizace preventivních programů (plánování, finance)
  • Hodnocení preventivních programů (krátkodobý a dlouhodobý efekt programu)
  • Světová zdravotnická organizace (vznik a činnost WHO, zdravotní programy uplatňované v ČR, zdraví 2020)
  • Přehled témat seminářů:
  • Organizace preventivních programů (plánování, finance, vytvoření systému krizové intervence)
  • Hodnocení preventivních programů (krátkodobý a dlouhodobý efekt programu)
  • Preventivní prohlídky a vyšetření. Screeningová vyšetření v primární péči
  • Kvalita života v souvislosti se zdravím (metody hodnocení)
Literatura
    doporučená literatura
  • Chobanian AV, Bakris GL, Black HR, et al. National High Blood Pressure Educational Program Coordinating Committee.The seventh reports of the Joint National Committee on prevention, detection,evaluation, and treatment od high blood pressure. JAMA 2003.
  • FAIT, Tomáš, Michal VRABLÍK a Richard ČEŠKA. Preventivní medicína. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Maxdorf, 2011, 770 s. ISBN 9788073452377. info
  • ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 126 s. ISBN 9788024732138. info
  • Geriatrické a gerontologické ošetrovateľstvo. Edited by Ľubica Poledníková. Martin: Osveta, 2006, 216 s. ISBN 8080632081. info
  • GÖPFERTOVÁ, Dana. Epidemiologie : průvodce epidemiologickou metodou. 1. vyd. Praha: Triton, 1999, 254 s. ISBN 8072540378. info
Výukové metody
teoretická a praktická výuka formou přednášek a seminářů.
Metody hodnocení
- devadesátiprocentní aktivní účast na seminářích
- vytvoření preventivního projektu na podporu zdraví dle zadání; hodnoceno škálou A–F
- ústní zkouška ověření kvality vědomostí z dané oblasti; hodnoceno škálou A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.