FSpS:np4343 Kondiční trénink spec. skupin - Informace o předmětu
np4343 Kondiční trénink specifických skupin
Fakulta sportovních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Bazalová (cvičící)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Klára Vomáčková (cvičící) - Garance
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 19. 2. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 26. 2. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 4. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 11. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 18. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 25. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 8. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 15. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Po 22. 4. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)&& BOZP_OK(bozp_fsps_kondcvic)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trénink (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Cíle předmětu
- Absolvent předmětu bude schopen logicky a výstižně analyzovat data se zaměřením na studium vztahů mezi vnějšími a vnitřními faktory a zdravím a adekvátně využít výsledky metod (biochemické ukazatele, genetika, zátěžová vyšetření) pro vytváření individuálních kondičních programů.
- Výstupy z učení
- Absolvent bude schopen:
1. analyzovat výsledky zátěžových testů a laboratorních vyšetření
2. navrhnout kondiční program v oblasti podpory zdraví
3. analyzovat efektivitu kondičních programů vzhledem k biologickému účinku pohybových aktivit na organismus - Osnova
- Přednášky:
- Biologický účinek pohybových aktivit na organismus (kardiovaskulární systém, metabolismus, pohybový systém, endokrinní a imunitní systém)
- Zdraví a pohybová aktivita. Důsledky hypokineze, sedavý životní styl
- Vznik a činnost světové zdravotnické organizace, zdravotní programy
- Kvalita života související se zdravím (metody hodnocení). Zdravý životní styl (výživa, pohyb, prevence škodlivých návyků)
- Determinanty zdraví. Podpora zdraví
- Růst a vývoj dětí a rizika jeho ohrožení. Zevní a vnitřní faktory ovlivňující tělesný rozvoj dítěte
- Biologie stárnutí (involuční procesy – sarkopenie, snížení kognitivních funkcí, vegetativní dysbalance aj.)
- Některé patologické stavy vznikající při pohybové aktivitě a sportovní činnosti
- Semináře:
- Základy preskripce efektivního programu pohybové aktivity (intenzita, frekvence, doba trvání, druh pohybové činnosti)
- Preskripce pohybové aktivity jako prevence civilizačních poruch u dětí
- Preskripce pohybové aktivity u jednotlivých typů oslabení (například u diabetiků, hypertenze, ischemické choroby srdeční, obezity aj.)
- Specifikace kondičního programu u seniorů
- Literatura
- doporučená literatura
- STEJSKAL, Pavel. Patofyziologie tělesné zátěže. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 200 s. ISBN 978-80-210-7384-5. URL info
- HRSTKOVÁ, Hana. Pohyb a zdraví dětí. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 49 s. ISBN 978-80-210-7433-0. URL info
- PASTUCHA, Dalibor. Tělovýchovné lékařství : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 288 s. ISBN 9788024748375. info
- PASTUCHA, Dalibor. Tělovýchovné lékařství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 152 s. ISBN 9788024428611. info
- SILBERNAGL, Stefan a Florian LANG. Color atlas of pathophysiology. 2nd ed. Stuttgart: Thieme, 2010, x, 433. ISBN 9783131165527. info
- ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 126 s. ISBN 9788024732138. info
- MUŽÍK, Vladislav. Pohyb a zdraví. In KACHLÍK, Petr a Vladislav MUŽÍK. Program Zdraví 21 a výchova ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 27. ISBN 978-80-210-4369-5. info
- Výukové metody
- teoretická výuka formou přednášek a praktická formou seminářů.
- Metody hodnocení
- Povinná účast ve výuce. V rámci semináře student absolvuje:
- výstup na vybrané téma, které zpracuje i formou seminární práce - bodovaná aktivita v průběhu semestru - dva průběžné testy
- celý předmět bude zakončen ústní zkouškou - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2024/np4343