FSpS:np4424 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
np4424 Pedagogika volného času
Fakulta sportovních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np4424/01: Po 12:00–13:40 E34/225 - seminární místnost, V. Jůva
- Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Základy pedagogiky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace různých věkových skupin.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen: - vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času; - interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času; - analyzovat nabídky volnočasových institucí; - vytvořit kvalitní volnočasové programy.
- Osnova
- 1. Pojetí a vymezení volného času. 2. Historické aspekty volného čase. 3. Rysy a funkce volného času. 4. Pedagogické zhodnocení volného času. 5. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k různým cílovým skupinám. 6. Didaktické aspekty volnočasových aktivit. Animativní didaktika. 7. Hra jako edukační prostředek. 8. Pohybové a sportovní volnočasové aktivity. 9. Osobnost pedagoga (animátora) volného času. 10. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase. 11. Volnočasová sdružení a organizace. 12. Organizační, pedagogické, ekonomické ad. aspekty volnočasových aktivit. 13. Využití zážitkové pedagogiky ve volnočasových aktivitách.
- Literatura
- doporučená literatura
- JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Vydání první. Praha: Portál, 2019, 265 stran. ISBN 9788026214854. info
- KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212508. info
- KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
- KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 s. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
- HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. Edited by Michal Kaplánek. Vydání 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010, 164 stran. ISBN 9788073942403. info
- SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, samostatné studium literatury, příprava prezentace
- Metody hodnocení
- hodnocení studentské prezentace, písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2024/np4424