np4440 Ergonomie

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 21. 2. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 28. 2. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 6. 3. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 13. 3. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 20. 3. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 27. 3. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 3. 4. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 10. 4. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 17. 4. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, St 24. 4. 17:00–18:00 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4440/01: St 21. 2. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 28. 2. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 6. 3. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 13. 3. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 20. 3. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 27. 3. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 3. 4. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 10. 4. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 17. 4. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, St 24. 4. 11:00–12:00 E34/117 - hala úpolových sportů, I. Struhár
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat potřebné informace o možných úrazech a onemocněních z povolání, a také informace o rizikových faktorech spojených s konkrétní pracovní činnosti člověka. Cílem předmětu je studentům poskytnout nezbytné informace vycházející z legislativy, která stanovuje podmínky ochrany zdraví při práci. Dalším cílem je poskytnout studentovi informace o koncepci úpravy pracovního prostředí, které plně respektuje současnou platnou legislativu.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
1. definovat předmět a význam ergonomie v kontextu ochrany zdraví při práci
2. vyjmenovat základní oblasti ergonomie
3. určit klíčové body v legislativě, které determinují bezpečnost pracovního prostředí na různých pracovních pozicích
4. posoudit ergonomická rizika pracovních systémů s využitím checklistů
5. navrhnout vhodné pracovní prostředí vzhledem k charakteru práce a podmínek pracovního prostředí
6. zhodnotit změny před a po úpravě pracovního prostředí
Osnova
  • Přednášky:
  • Úvod do ergonomie – definice ergonomie, základní oblasti ergonomie, speciální oblasti ergonomie
  • Prevence stresu ve vztahu k charakteristice pracovní zátěže
  • Bezpečnost práce – legislativa a povinnosti tripartity (nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci)
  • Sezení a práce vsedě a vliv sezení na pohybový systém- základní biomechanické a zdravotní aspekty, způsoby sezení, požadavky na sedadlo
  • Práce s počítačem – ergonomické požadavky na práci s počítačem, zdravotní aspekty práce s počítačem.
  • Stoj a práce vstoje – základní biomechanické a zdravotní aspekty, korigovaný stoj
  • Manipulace s břemeny – rizikové faktory při manipulaci s břemeny, techniky manipulace s břemeny, využití rehabilitačních pomůcek při zvedáni břemene
  • Profesionálně podmíněná onemocnění páteře a končetin z přetížení:
  • a) rizikové faktory bolesti zad b) bolesti zad ve vztahu k profesionální zátěží c) etiologie a rizikové faktory onemocnění končetin z přetížení d) ergonomické zásady v prevenci onemocnění končetin z přetížení
  • Ergonomické hodnocení pracovních systémů – základní kritéria a parametry ergonomického hodnocení pracovních systémů
  • Základní principy posuzování ergonomických rizik: a) postupy pro snížení lokální svalové zátěže b) principy uspořádání práce pro repetitivní typ prací rukou a zápěstí c) principy používaní nářadí a manipulační úkoly
  • Semináře:
  • Metody z hlediska ergonomie (pozorování, rozhovor, dotazníky, měření, experiment, analýza, hodnocení, návrh úprav pracovního prostředí)
  • Ergonomické checklisty při hodnocení ergonomických rizik pracovního prostředí (checklist pro základní ergonomická rizika, uspořádání pracovního místa, používání ručního nářadí, manipulaci s břemeny, pracovní plochy)
  • Využití laboratorních metod k hodnocení vlivu pracovního prostředí na organizmus člověka (využití termografie a ruční dynamometrie)
  • Využití subjektivního hodnocení zátěže pohybového aparátu při práci (dotazníky pro zaměstnance a zaměstnavatele)
  • Nácvik správné techniky zvedání břemene
  • Úprava pracovního místa s převahou sedu
  • Úprava pracovního místa s převahou stoje
  • Kompenzační cvičení v pracovním prostředí – aplikace základních uvolňovacích, protahovacích, posilovacích a dechových cvičení v pracovním prostředí
  • Souběžné vykonávaná práce a pohybová aktivita v kanceláři (využití dynamických pracovních stanic)
Literatura
    povinná literatura
  • GILBERTOVÁ, Sylva a Oldřich MATOUŠEK. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 239 s. ISBN 8024702266. info
    doporučená literatura
  • DIMON, Theodore. Anatomie těla v pohybu : základní kurz anatomie kostí, svalů a kloubů. Translated by Martina Regnerová, Illustrated by John Qualter. Druhé, revidované vydání. Praha: Euromedia, 2017, 261 stran. ISBN 9788075491589. info
  • Handbook of human factors and ergonomics. Edited by Gavriel Salvendy. 4th ed. Hoboken, N.J.: Wiley, 2012, xx, 1732. ISBN 9780470528389. info
    neurčeno
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy funkční anatomie člověka. 1. vyd. V Praze: České vysoké učení technické, 2013, 213 s. ISBN 9788001052495. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy funkční anatomie člověka. 1. vyd. Praha: UK, 1966, 140 s. : i. info
Výukové metody
Výuka je vedena v podobě přednášek a praktických cvičení. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikací teoretických poznatků z přednášek do pracovního prostředí. Semináře jsou vedeny interaktivně, kdy studenti řeší modelové situace přímo z praxe.
Metody hodnocení
1. Je nutná pravidelná účast na výuce (povolena 1 absence na semináři).
2. Student vypracuje seminární práci a její prezentaci, obhájí ji na semináři (ergonomická úprava vybraného pracovního prostředí).
3.Zápočtový test na konci semestru. Minimum 70%
4. Písemná zkouška. Minimum 75%
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.