np4441 Wellness koncept

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (přednášející)
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Barbora Kopečková (cvičící)
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D. (cvičící)
Petr Věrný (cvičící)
Garance
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 21. 2. 18:00–20:00 E34/207 – seminární místnost, St 6. 3. 18:00–20:00 E34/207 – seminární místnost, St 20. 3. 18:00–20:00 E34/207 – seminární místnost, St 3. 4. 18:00–20:00 E34/207 – seminární místnost, St 17. 4. 18:00–20:00 E34/207 – seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4441/01: St 21. 2. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 28. 2. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 6. 3. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 13. 3. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 20. 3. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 27. 3. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 3. 4. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 10. 4. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 17. 4. 8:00–10:00 učebna Vinařská, St 24. 4. 8:00–10:00 učebna Vinařská, P. Věrný
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenta pracovat s klientem v rámci wellness konceptu. Wellness vnímá kvalitu života z holistické perspektivy jako rovnováhu jednotlivých dimenzí (životních procesů) a zodpovědnost za její dosažení předává do rukou pacienta, ne lékaře. Na principech humanistické psychologie, Rogersovy terapie zaměřené na klienta, pozitivní psychologie a obdobných přístupů tento koncept pomáhá člověku žít kvalitní život, být zodpovědný za své konání a být si vědom vzájemné vazby mezi kvalitním životem a lidským zdravím – oproti tradičnímu přístupu, z pohledu wellness může i fyzicky nemocný člověk žít kvalitní život. A stejně tak může zdravý člověk nežít kvalitně, nežít well. Předmět poskytuje základní poznatky o alternativních masážních směrech. Součástí předmětu bude nejen popis a nácvik masáže jako takové, vysvětlení masážních technik, ale i srovnání těchto alternativních masáží s klasickým typem masáže.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen:
1. vysvětlit nejnovější přístupy v rámci chápání kvality života;
2. aplikovat koncept wellness do praktické práce s klientem;
3. aplikovat poznatky z terapie odvykání kouření a zvládání stresu;
4. analyzovat alterantivní formy mechanoterapie a doporučit jejich vhodné či nevhodné využití v praxi
5. provádět terapii změny životního stylu s klientem
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY:
  • Wellness koncept
  • Rozbor jednotlivých oblastí wellness konceptu dle Travise
  • Pomůcky pro práci s klientem v rámci wellness konceptu
  • Praktický nácvik práce s klientem
  • Terapie odvykání kouření a zvládání stresu
  • Typy alternativních, Thajská masáž, Ajurvéda, Reflexní masáž, Holistická masáž aj.)
  • Srovnání alternativních masáží s klasickou
  • Shiatsu (vznik, účinky, kontraindikace)
  • Masáž reflexních zón (vznik, účinky, kontraindikace)
  • Thajská masáž
  • Přednáška odborníka z praxe
  • V rámci seminářů si budou studenti prakticky osvojovat nabyté informace z přednášek.
Literatura
    povinná literatura
  • EVANS, Mark, Suzanne FRANZEN a Rosalind OXENFORD. Masáže : masáže, aromaterapie, shiatsu, reflexologie. Translated by Kateřina Amiourová. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 192 s. ISBN 8024701081. info
    doporučená literatura
  • Dialectical behavior therapy for wellness and recovery :interventions and activities for diverse client needs. Edited by Andrew M. Bein. 1 online r. ISBN 9781118653333. info
  • The massage manual - massage, aromatherapy, shiatsu, reflexology (Orig.) : Masáže : masáže, aromaterapie, shiatsu, reflexologie. info
  • STARÁ, Jana a Michal CHARVÁT. THE BASIS FOR WELLNESS EDUCATION: UNDERSTANDING AND DISTINGUISHING BETWEEN CONCEPTS OF WELLNESS AND HEALTHY LIFESTYLE. In Milada Krejčí, Pavel Tilinger, Ludmila Vacek. EDUCATION TO WELLNESS, EDUCATION THROUGH WELLNESS. Praha: The College of Physical Education and Sport PALESTRA, 2016, s. 9-21. ISBN 978-80-87723-23-4. info
  • TUMMERS, Nanette. Stress management : a wellness approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2013, x, 190. ISBN 9781450431668. info
  • GÓRNICKA, Jadwiga. Léčivá moc dotyků : akupresura chodidel, masáž shiatsu, jiné formy masáže. České vyd. 1. Praha: Jan Vašut, 2011, 159 s. ISBN 9788072367511. info
  • VAN NORMAN, Kay A. Exercise and wellness for older adults : practical programming strategies. Second edition. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2010, ix, 165. ISBN 9780736057684. info
  • Promoting health and wellness in underserved communitiesmultidisciplinary perspectives through service learning. Edited by Anabel O. Pelham - Elizabeth Sills. 1st ed. Sterling, Va.: Stylus, 2009, xxxix, 220. ISBN 9781579225674. info
  • BLAHUŠOVÁ, Eva. Wellness : jak si udržet zdraví a pohodu. Vyd. 1. Velké Bílovice: TeMi CZ, 2009, 149 s. ISBN 9788087156339. info
  • CATHALA, Hana. Wellness : od vnějšího pohybu k vnitřnímu klidu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 168 s. ISBN 9788024723235. info
  • PODĚBRADSKÝ, Jiří. Úvod do mechanoterapie. Rehabilitace a fyzikální lékařství. 1995, roč. 2, č. 2, s. 63–75. ISSN 1211-2658. info
    neurčeno
  • Handbook of occupational health and wellness. Edited by Robert J. Gatchel - Izabela Z. Schultz. New York: Springer, 2015, xvii, 576. ISBN 9781461448389. info
Výukové metody
přednášky a semináře.
Metody hodnocení
- povinná účast na výuce, max. 2 omluvené neúčasti
- praktické výstupy v rámci vypracovaných kazuistik – celkem 5
- celosemestrální projekt – práce s vybraným klientem
- zápočtový test s 40 otázkami, maximálně 60 bodů, minimálně 45 bodů
- zkouška praktická – zpracování a obhajoba kazuistiky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.