FSpS:v2067 Kuchařské dovednosti v podpoře - Informace o předmětu
v2067 Kuchařské dovednosti v podpoře zdraví a sportovní výkonnost
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- Online, asynchronně. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno asynchronně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Hlinský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Beníčková (cvičící)
Mgr. Adam Wagner (cvičící) - Garance
- Mgr. Tomáš Hlinský, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- Studující jsou schopni pravidelného samostudia interaktivní osnovy na základě předem stanoveného semestrálního plánu (dle tématického obsahu osnovy - 13 témat).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Minimální počet studentů přihlášených do seminární skupiny je 12. - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-KTAK)
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-ASEBS)
- Kondiční trénink (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Management sportu (program FSpS, N-MS) (2)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TVS) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TVS) (2)
- Trenérství (program FSpS, B-TVS) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím informace o významu vaření v životě člověka a navýšit tak úroveň dovedností důležitých pro správné výživové zvyklosti. Výživové zvyklosti jako součást životního stylu jsou klíčovým předpokladem pro dobrý zdravotní stav člověka, ale i výkonnost sportovce. Nahlédneme proto do zákulisí přípravy stravy a základních kuchařských technik s ohledem na dodržení obecných výživových doporučení pro příjem makroživin, respektive energie a stavebních látek, mikroživin či tekutin. Tuto oblast rozšíříme i o doporučení pro sportovní výživu, která představují efektivní nástroj podpory výkonnosti sportovce s významnými zdravotními aspekty.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní výživové oblasti (např. energetická potřeba, makro- a mikroživiny, hydratace atp.);
- interpretovat význam makro- a mikronutrientů ve výživě člověka, jejich roli v energetickém metabolismu a porozumět roli výživy ve zdraví a sportovní výkonnosti;
- porozumnět významu úpravy potravin v evoluci člověka, vývoji jeidnce, podpoře zdraví, respektive sportovní výživě;
- vysvětlit vliv základních forem úpravy potravin na stravitelnost, využitelnost živin a fyziologii člověka;
- porozumnět a aplikovat základní postupy v přípravě pokrmů;
- aplikovat tyto poznatky do sportovní praxe. - Osnova
- Úvod do problematiky: Zdraví člověka, životní styl a role výživy;
- Význam tepelné úpravy potravin v evoluci člověka;
- Historie vaření;
- Vztah výživy a pohybové aktivity v kontextu zdraví;
- Význam kuchařských dovedností v životě člověka;
- Tepelná úprava potravin;
- Fermentace, klíčení aj. metody úpravy potravin;
- Výživová doporučení;
- Aplikace výživových doporučení do praxe;
- Doporučení pro sportovní výživu;
- Aplikace pravidel sportovní výživy do praxe;
- Alternativní výživové směry;
- Jaké to je být lepším kuchařem?
- Literatura
- doporučená literatura
- Pollan, M. (2014). Cooked: A natural history of transformation. Penguin.
- van Tulleken, C. (2023). Ultra-Processed People: Why We Can't Stop Eating Food That Isn't Food. Knopf Canada.
- Inchauspé, J. (2022). Glucose Revolution: The life-changing power of balancing your blood sugar. Simon and Schuster.
- Spector, T. (2022). Food for Life: Your Guide to the New Science of Eating Well. Random House.
- Pollan, M. (2008). An Eater’s Manifesto. Defense of food.
- Výukové metody
- Teoretická výuka probíhá asynchronně s online oporou v interaktivní osnově - samostudium interaktivních studijních opor. Praktická výuka je ve formě plnění praktických domácích cvičení pro jednotlivé semestrální týdny (termín splnění do nedělní půlnoci) a semestrální projekty (celkem 3).
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní zapojení do činností v interaktivní osnově. 2. Zpracování projektových výstupů dle zadání v interaktivní osnově (celkem 3) a jejich odevzdání ve stanoveném termínu.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/fsps/jaro2024/v2067/index.qwarp
Výuka a veškeré požadavky na ukončení předmětu jsou vedeny v rámci interaktivní osnovy. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/v2067