FSpS:nk4722 Teorie a didaktika horol. - Informace o předmětu
nk4722 Teorie a didaktika horolezectví
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 7/7/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Michal Vít, Ph.D. (pomocník)
Bc. Veronika Kubíčková (pomocník)
PhDr. Tereza Možná, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Tereza Možná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Rajfová (cvičící) - Garance
- PhDr. Tereza Možná, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)&& BOZP_OK(bozp_fsps_horo)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-ASEBS) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy, terminologií a orientací v problematice v rámci vybraných horolezeckých disciplín. Dále naučit studenty základní techniky jištění a zdokonalit praktické specifické dovednosti tak, aby byli schopni samostatně a bezpečně vylézt cestu na umělé stěně s postupovým jištěním v obtížnostech do stupně 5 UIAA. Dílčím cílem je seznámit studenty s využitím lezeckých aktivit v rámci školního a mimoškolního vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
- popsat základní materiální vybavení pro sportovní i tradiční lezení, včetně specifik pro jednotlivé dispiclíny, a umět ho korektně používat.
- používat odpovídající terminologii a dokázat vysvětlit vybrané pojmy (pádový faktor, normovaný pád aj.).
- aplikovat poznatky z biomechaniky lezení v rámci jednotlivých disciplín v praxi.
- vysvětlit rozdíly ve stupnicích hodnocení obtížnosti lezeckého výkonu a rozlišovat styly sportovního lezení.
- předvést naprosto bezchybně na sobě i na spolulezci základní navazovací uzly.
- ovládat bezpečně jištění partnera (prvolezce, druholezce, s horním jištěním) s různými jistícími pomůckami (poloautomatické pomůcky, kalíšky, poloviční lodní uzel).
- dokázat při lezení cesty v pozici prvolezce zapínat postupové jištění. Zároveň při jištění umět bezpečně zachytit pád prvolezce.
- orientovat se v didaktice základní lezecké techniky začátečníka a mírně pokročilého lezce.
- identifikovat nesprávné technické provedení a navrhnout jeho korekci včetně rozvíjejících cvičení. - Osnova
- Základní materiální vybavení pro sportovní i tradiční lezení, včetně specifik pro jednotlivé dispiclíny. Použití materiálního vybavení v praxi.
- Úvod do terminologie jednotlivých disciplín, biomechanika lezení a výklad základních pojmů (pádový faktor, normovaný pád aj.). Stupnice hodnocení obtížnosti lezeckého výkonu.
- Teoretické základy a didaktika sportovního lezení, boulderingu a skalního lezení. Styly sportovního lezení.
- Základní navazovací uzly. Bezpečné jištění partnera (prvolezce, druholezce, s horním jištěním) s různými jistícími pomůckami (poloautomatické pomůcky, kalíšky, poloviční lodní uzel).
- Lezení cesty v pozici prvolezce, rizika, postupové jištění.Bezpečné jištění a zachycení pádu prvolezce.
- Správné a nesprávné technické provedení. Korekce nesprávného technického provedení. Rozvíjející cvičení s ohledem na cílovou skupinu žáků/ klientů.
- Vysokohorské lezení a expediční horolezectví Lezení v ledu
- Literatura
- doporučená literatura
- LOUKOVÁ, Tereza a Ladislav VOMÁČKO. Motivation for Climbing and Mountaineering. In Turčová I., Andy, M. Outdoor Activities in Educational and Recreatinal Programmes. 1 st edition. Praha: IYNF, Praha, 2009, s. 135-139. ISBN 80-903577-6-8. info
- BALÁŠ, Jiří, Barbora STREJCOVÁ a Ladislav VOMÁČKO. Lezeme a šplháme : 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 113 s. ISBN 9788024722726. info
- VOMÁČKO, Slávek a Soňa BOŠTÍKOVÁ. Lezení na umělých stěnách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2003, 127 s. ISBN 80-247-0406-4. info
- VOMÁČKO, Ladislav a Soňa BOŠTÍKOVÁ. Lezení na umělých stěnách : bouldering a obtížnost, bezpečné lezení, trénink, jak s dětmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 127 s. ISBN 8024704064. info
- Výukové metody
- Teoretická a praktická příprava.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test: Test se skládá obvykle z 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 25 bodů.
Praktická ukázka: Předvedení bezchybné práce s jistícím materiálem, základních navazovacích uzlů a používání správné a bezpečné techniky jištění partnera (prvolezce, druholezce, s horním jištěním) s různými jistícími pomůckami (poloautomatické pomůcky, kalíšky, poloviční lodní uzel). - Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Po návratu z~výjezdu je možné napsat průběžné testy a předvést zápočtové požadavky a výstupy z~praktických cvičení. Podrobnosti k~možnosti absolvovat předmět v~případě výjezdu do zahraničí se domlouvají individuálně s~garantem předmětu.
- Informace učitele
- Praktická výuka se koná na lezecké stěně. Přesné místo výuky je vždy upřesněno pro celý následující semestr s dostatečným časovým předstihem a je dohledatelné také v aplikaci Rozvrh. Na praktickou výuku si přineste vhodné sportovní oblečení. Pokud máte vlastní vybavení (lezeckou obuv, pytlíky s magnéziem či úvazky), můžete si jej přinést s sebou. Pokud vybavení nemáte, zdarma je možné si ho zapůjčit na místě. Pro praktickou výuku jsou nevhodné dlouhé gelové nehty a zcela nepřípustné jsou šperky na rukách - zejména prsteny.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/fsps/jaro2025/nk4722/index.qwarp?fakulta=1451;obdobi=9524;predmet=1615784;zuv=1640894
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/nk4722