nk4722 Teorie a didaktika horolezectví

Fakulta sportovních studií
jaro 2025
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Radek Lienerth (přednášející), Mgr. Jan Jurečka (zástupce)
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (cvičící)
Bc. Veronika Kubíčková (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)&& BOZP_OK(bozp_fsps_horo)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými základy vybraných horolezeckých disciplín a naučit praktické dovednosti odpovídající konkrétním disciplínám. Cílem kurzu je připravit studenty tak, aby byli schopni aplikovat získané poznatky v praxi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- aplikovat získané poznatky v pedagogické praxi
- poskytnout odbornou dopomoc při provozování lezeckých aktivit
Osnova
  • Teoretické základy a didaktika sportovního lezení
  • Teoretické základy a didaktika boulderingu
  • Teoretické základy a didaktika skalního lezení
  • Vysokohorské lezení a expediční horolezectví
  • Lezení v ledu
Literatura
  • LOUKOVÁ, Tereza a Ladislav VOMÁČKO. Motivation for Climbing and Mountaineering. In Turčová I., Andy, M. Outdoor Activities in Educational and Recreatinal Programmes. 1 st edition. Praha: IYNF, Praha, 2009, s. 135-139. ISBN 80-903577-6-8. info
  • BALÁŠ, Jiří, Barbora STREJCOVÁ a Ladislav VOMÁČKO. Lezeme a šplháme : 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 113 s. ISBN 9788024722726. info
  • VOMÁČKO, Slávek a Soňa BOŠTÍKOVÁ. Lezení na umělých stěnách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2003, 127 s. ISBN 80-247-0406-4. info
  • VOMÁČKO, Ladislav a Soňa BOŠTÍKOVÁ. Lezení na umělých stěnách : bouldering a obtížnost, bezpečné lezení, trénink, jak s dětmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 127 s. ISBN 8024704064. info
Výukové metody
teoretická a praktická příprava.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test se skládá obvykle z 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 25 bodů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.