np2047 Pedagogická praxe II

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
2 T. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Lupač, Ph.D. (cvičící)
Alena Marečková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
np2029 Pedagogická praxe I || np1029 Pedagogická praxe I
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe a Pedagogická praxe I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem Pedagogické praxe II je orientace v praktické i teoretické oblasti středního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní střední školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti středního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací na střední škole (katalogové a osobní listy, třídní výkazy, třídní knihy, vysvědčení, žádosti o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu, školní vzdělávací program atd.)
-na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, připravit a řídit různé typy vyučovacích hodin a ověřit si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti
Osnova
  • 1. 14 denní souvislá praxe na SŠ v místě bydliště
  • 2. hospitace u cvičného učitele
  • 3. získávání zkušeností v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek
  • 4. Student:
  • - písemně připravuje a plánuje učivo,
  • - formuluje výchovné a vzdělávací cíle,
  • - vhodně motivuje žáky,
  • - volí odpovídající organizační formy a metody výuky, vhodné didaktické prostředky, řeší kázeňské problémy,
  • - pracuje se základní pedagogickou dokumentací.
Literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Učební dokumenty pro gymnázia : učební plány, učební osnovy (denní studium, studium při zaměstnání) : osmiletý studijní cyklus : čtyřletý studijní cyklus. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 205 s. ISBN 80-7168-659-X. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • [1] Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
Výukové metody
domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
Metody hodnocení
- písemné přípravy na vyučovací jednotky včetně zásobníku cviků pro průpravnou a závěrečnou část vyučovací jednotky připomínkované cvičným učitelem
- požadovaná pedagogická dokumentace
- hodnocení studenta na souvislé praxi II
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/np2047