T166 School Pedagogy Seminar

Faculty of Sports Studies
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/1. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Faculty of Sports Studies
Timetable of Seminar Groups
T166/1: Tue 16:00–16:45 U211
T166/2: Tue 16:50–17:35 U211
T166/3: Tue 17:40–18:25 U211
T166/4: Tue 18:30–19:15 U211
Prerequisites (in Czech)
Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia. Úspěšně zvládnuté základy pedagogiky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Zvládnutí základní problematiky školní pedagogiky s důrazem na vytváření učitelských kompetencí studentů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Škola základní rysy edukační instituce. Podstata kritiky soudobé školy. 2. Alternativní a inovativní školy, rysy úspěšné školy. 3. Pedagogické (didaktické) principy hledání norem efektivní edukační činnosti. 4. Kurikulum obsah školní edukace. Formy kurikula. 5. Školský zákon (2005). 6. Rámcové vzdělávací programy. 7. Učitel vymezení profese, socioprofesní struktura, klíčové kompetence. 8. Pedagogická diagnostika. 9. Autodiagnostika učitele. 10. Vyučování rysy, klima, komunikace. 11. Výukové metody klasifikace a výběr. 12. Klasické výukové metody slovní a názorně-demonstrační. 13. Aktivizující výukové metody. 14. Komplexní výukové metody. 15. Akční výzkum výuky a školy. 16. Vztah rodiny a školy. 17. Škola a další edukační instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia ad.). 18. Prostředky a metody mravní výchovy. 19. Multikulturní a ekologická výchova. 20. Pracovní a technická, estetická a tělesná výchova.
Literature
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 pp. ISBN 80-85931-95-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
Assessment methods (in Czech)
1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda školní výuky za využití dotazníku, testu, rozhovoru, pozorování apod. b) informace o zajímavých edukačních institucích v ČR, např. sportovní školy nebo alternativní školy, volnočasové instituce, ... c) charakteristika a názorné přiblížení vybrané aktivizující výukové metody Délka vystoupení do 10 minut Didakticky dobře připravené, tzn. připravit si osnovu (např. na fólii), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Kolokvium - viz okruhy
Language of instruction
Czech
Teacher's information
http://www.fsps.muni.cz/~juva
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2004/T166