FSpS:T166 Seminář ke školní pedagogice - Informace o předmětu
T166 Seminář ke školní pedagogice
Fakulta sportovních studiípodzim 2004
- Rozsah
- 0/1. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- T166/1: Út 16:00–16:45 U211
T166/2: Út 16:50–17:35 U211
T166/3: Út 17:40–18:25 U211
T166/4: Út 18:30–19:15 U211 - Předpoklady
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia. Úspěšně zvládnuté základy pedagogiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-BI)
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-FY)
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-GE)
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-GK)
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-CH)
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-MA)
- Animátor pohybových aktivit (program FSpS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Zvládnutí základní problematiky školní pedagogiky s důrazem na vytváření učitelských kompetencí studentů.
- Osnova
- 1. Škola základní rysy edukační instituce. Podstata kritiky soudobé školy. 2. Alternativní a inovativní školy, rysy úspěšné školy. 3. Pedagogické (didaktické) principy hledání norem efektivní edukační činnosti. 4. Kurikulum obsah školní edukace. Formy kurikula. 5. Školský zákon (2005). 6. Rámcové vzdělávací programy. 7. Učitel vymezení profese, socioprofesní struktura, klíčové kompetence. 8. Pedagogická diagnostika. 9. Autodiagnostika učitele. 10. Vyučování rysy, klima, komunikace. 11. Výukové metody klasifikace a výběr. 12. Klasické výukové metody slovní a názorně-demonstrační. 13. Aktivizující výukové metody. 14. Komplexní výukové metody. 15. Akční výzkum výuky a školy. 16. Vztah rodiny a školy. 17. Škola a další edukační instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia ad.). 18. Prostředky a metody mravní výchovy. 19. Multikulturní a ekologická výchova. 20. Pracovní a technická, estetická a tělesná výchova.
- Literatura
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda školní výuky za využití dotazníku, testu, rozhovoru, pozorování apod. b) informace o zajímavých edukačních institucích v ČR, např. sportovní školy nebo alternativní školy, volnočasové instituce, ... c) charakteristika a názorné přiblížení vybrané aktivizující výukové metody Délka vystoupení do 10 minut Didakticky dobře připravené, tzn. připravit si osnovu (např. na fólii), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Kolokvium - viz okruhy
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~juva
1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda školní výuky za využití dotazníku, testu, rozhovoru, pozorování apod. b) informace o zajímavých edukačních institucích v ČR, např. sportovní školy nebo alternativní školy, volnočasové instituce, ... c) charakteristika a názorné přiblížení vybrané aktivizující výukové metody Délka vystoupení do 10 minut Didakticky dobře připravené, tzn. připravit si osnovu (např. na fólii), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Kolokvium - viz okruhy
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2004/T166