t183 Psychologie pro učitele I

Fakulta sportovních studií
podzim 2005
Rozsah
1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
t183/1: Po 8:00–8:45 U-aula, B. Lazarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je informovat o obecných otázkách psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie s aplikacemi do učitelské praxe. Zvláštní pozornost je věnována otázkám poznávání osobnosti,možnostem osobnostního rozvoje, rozvoje mezilidských vztahů.
Osnova
  • 1. Předmět psychologie (základní psychologické kategorie a pojmy), psychologické disciplíny, metody psychologie (základní metodologické pojmy)- Některé psychické procesy a stavy - základní pojmy: kognitivní procesy, emoce. Význam psychologie pro profesi učitele. 2 Psychologie osobnosti. Pojetí osobnosti v psychologii. Vymezení osobnosti. Pojetí osobnosti člověka z pohledu základních psychologických přístupů/směrů (psychodynamické, behaviorální, kognitivní, humanistické). Některé teorie osobnosti. Popis osobnosti: Vlastnosti osobnosti. Temperament - charakteristika a typy, charakter a morálka - vývojové modely, motivace - potřeby zájmy..., schopnosti a inteligence. Moderní pojetí inteligence - a škola - uplatnění ve ŠVP. Volní vlastnosti, intrapersonální konflikty, řešení problémů. 3. Osobnostní rozvoj. Personální formy inteligence. Podpora osobnostního růstu u dětí. Sebereflektující nadání - jeho obsah a možnosti rozvoje. Sebereflexe, poznávání a řízení emocí, zátěžové situace a jejich zvládání (frustrace, stres). Profese učitele a její zátežové faktory. 4. Diplomatické - interpersonální nadání, jeho obsah a rozvoj. Hlavní témata sociální psychologie a její uplatnění v učitelské praxi. Sociální percepce. Kognitivní spereotypy a předsudky. Předsudky v přáci s lidmi (dětmi). Sociální interakce a komunikace. KOmunikační manévry. Komunikace - teorie, efektivní komunikace. Transakční analýza, asertivita. Spolupráce a kompetice. Klima spolupráce a strategie win-win. Školní a třídní klima - tvorba, zjišťování.
Literatura
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 176 s. Studium. ISBN 80-7178-812-0. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
  • Encyklopedie obecné psychologie. Edited by Milan Nakonečný. 2. rozš. vyd. Praha: Academia, 1998, 437 s. ISBN 80-200-0625-7. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1995, 397 s., ta. ISBN 80-85255-74-X. info
  • ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 336 s. ISBN 8020005250. info
Metody hodnocení
průběžný test k zápočtu
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2007.