np005 Společenské vědy V

Fakulta sportovních studií
podzim 2005
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Uhlířová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np005/pspr1: Po 9:00–9:45 U227, B. Lazarová
np005/pss1: Po 10:00–10:45 U227, B. Lazarová
np005/pss2: Po 10:50–11:25 U227, B. Lazarová
np005/skppr1: St 8:55–9:40 U211
np005/skps1: St 15:40–16:25 K115
np005/skps2: St 16:30–17:15 K115
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Psychologie pro učitele - hlavní témata: Učení, typy učení, podmínky efektivního učení, styly učení, konstruktivivsmus ve vyučování Poznávání žáka, některé poruchy učení a chování a přístupy k jejich zvládání Klima ve skupině (týmu), skupinová koheze. Zvládání školní třídy (manažerský přístup). MUltikulturalita v sociálních skupinách. Profese učitele - změny v roli, profesní dilemata.
Literatura
  • Lazarová, B. (Ed.) Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. Brno: Paido, 2001.
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí :jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Translated by Dagmar Tomková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 198 s. ISBN 80-7178-503-2. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Klima školní třídy jako důležitý faktor efektivnosti výuky. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta, 1996, s. 70-74. ISBN 80-210-1308-7. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • POKORNÁ, Věra. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-600-5. info
Další komentáře
Školní pedagogika (1/1), Psychologie pro učitele (1/1).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008.