np021 Úvod do pedagogické praxe

Fakulta sportovních studií
podzim 2005
Rozsah
0/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np021/1: každý lichý čtvrtek 8:00–9:40 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np021/10: každý sudý pátek 10:00–11:40 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np021/11: každý lichý pátek 11:50–13:00 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np021/12: každý sudý pátek 11:50–13:00 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np021/2: každý sudý čtvrtek 8:00–9:40 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np021/3: každý lichý čtvrtek 12:00–13:40 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np021/4: každý sudý čtvrtek 12:00–13:40 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np021/5: každý lichý čtvrtek 13:50–15:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np021/6: každý sudý čtvrtek 13:50–15:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np021/7: každý lichý pátek 8:00–9:40 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np021/8: každý sudý pátek 8:00–9:40 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np021/9: každý lichý pátek 10:00–11:40 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s terénem školy, pedagogicko didaktickými činnostmi učitele, získávat zkušenosti o pedagogické realitě na základě pozorování, sběru údajů o efektivitě vyučovací jednotky a diagnostikování činnosti učitele TV a žáků, vedení vyučovacích jednotek (mikrovyučování), videozáznamu a následného rozboru.
Osnova
  • Hospitace na ZŠ, sběr údajů o efektivitě vyučovací jednotky a diagnostikování činnosti učitele a žáků, didaktické výstupy studentů (první samostatné pokusy, mikrovyučování, modelové vyučování), analýza videozáznamů.
Literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
Metody hodnocení
100% účast, zpracování zadaných úkolů a šetření, vedení pedagogické dokumentace (hospitační záznamy, protokoly šetření, přípravy na mikrovýstupy), úspěšné absolvování didaktických výstupů
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009.