np005 Social Sciences V

Faculty of Sports Studies
Autumn 2006
Extent and Intensity
3/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Uhlířová (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Timetable of Seminar Groups
np005/psych1: Wed 13:30–15:00 U-aula
np005/skpep1: Wed 12:45–13:30 U-aula, M. Janíková
np005/skpes1: Thu 8:50–9:35 U212, M. Janíková
np005/skpes2: Thu 9:45–10:30 U212, M. Janíková
np005/skpes3: Thu 11:30–12:15 U212, M. Janíková
np005/skpes4: Thu 12:15–13:00 U212, M. Janíková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Psychologie pro učitele - cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi - vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty, aj. Školní pedagogika - cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.
Syllabus (in Czech)
  • Psychologie pro učitele: 1.Vývojová psychologie - chronologické informace o jednotlivých vývojových obdobích (novorozenec, konejenec, batole, předškolní věk). Konkrétní popis mladšího školního věku, dospívání a mladé dospělosti (vše po stránce emočního vývoje, kognitivního vývoje, biologických zvláštností, vývoje smyslového vnímání a řeči, sociálního vývoje). Dále školní zralost, morální vývoj, dětská hra. 2.Śikana - definování pojmů (šikana, oběť, agresor, stádia šikany), metodický pokyn MŠMT, prevence šikany a rozvoj pozitivních vztahů ve třídě, rozpoznání šikany, mapování vztahů, vyšetřování (jak, kdy), intervence a řešení (potrestání viníků, ochrana oběti, práce s "nemocným" kolektivem...), šikana jako součást trestného činu - výslech policií, svědectví, dětský soud, práce s agresory po konání soudu, probační a medisční služba, ... Instituce pomáhající zdravému rozvoji dítěte nebo intervenující - SVP, programy 5P, ambulantní služby SVP, výjezdní skupiny diagnostických ústavů, Ped-psych. poradny, aj. 3.Odměny a tresty, teorie učení, jak se efektivně učit - tresty a oděmny v rukou a kompetencích pedagoga, metoda přirozených následků, teorie učení - klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, operační podmiňování, sociální učení, učení vhledem. Verbální učení ve škole. Efektivní strategie, jak se učit - tréning, Ebinghausova křivka zapomínání, asociace, ... 4.Burnout syndrom a stres v učitelském povolání - definování pojmů, rizika, prevence a řešení. 5.Klima školní třídy - definování pojmů, faktory tvořící klima. Kompetence učitele klima ovlivňovat. 6.Vedení a řízení třídy, práce se třídou - skupinová dynamika, vývoj skupiny a závislost pozice autority na jednotlivých fázích vývoje, skupinové rituálý, třídnické hodiny, participace žáků na chodu výuky a dění třídy, desatero pravidel chování, programy na stmelování třídních kolektivů, aj. Školní pedagogika: 1. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky) 2. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod);Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod) 3. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly) 4. Žák (osobnost, styly učení žáků) 5. Učivo, struktura učiva, kurikulum 6. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 7. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků) 8. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba) 9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka) 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů) 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi) 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování) 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace) 14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.) 15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
Literature
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
  • PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 80-7094-335-1.
  • Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
  • Křivohlavý, Jaro. Pschologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
  • Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • KERN, Hans. Přehled psychologie. Translated by Magdalena Machátová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 289 s. ISBN 80-7178-240-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
Assessment methods (in Czech)
Psychologie pro učitele - test z vývojové psychologie + ústní,přezkoušení z dalších témat. Školní pedagogika - test z probraných témat na přednáškách a následné ústní zkoušení ze zadaných okruhů (viz moje webová stránka).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
General note: Školní pedagogika (1/1), Psychologie pro učitele (2/0).
Teacher's information
http://www.http://www.fsps.muni.cz/~mikova
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Spring 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2006/np005