FSpS:np005s Školní pedagogika - Informace o předmětu
np005s Školní pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2007
- Rozsah
- 1/1. 0 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np005s/p1: St 15:55–16:40 U212, M. Janíková
np005s/s1: Út 14:20–15:05 U209, M. Janíková
np005s/s2: Út 15:10–15:55 U209, M. Janíková
np005s/s3: St 16:45–17:30 U209, M. Janíková
np005s/s4: St 17:35–18:20 U209, M. Janíková - Předpoklady
- Žádné předpoklady
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Školní pedagogika - cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.
- Osnova
- Školní pedagogika: 1. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky) 2. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod);Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod) 3. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly) 4. Žák (osobnost, styly učení žáků) 5. Učivo, struktura učiva, kurikulum 6. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 7. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků) 8. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba) 9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka) 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů) 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi) 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování) 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace) 14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.) 15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
- Literatura
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
- Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
- KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
- Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
- PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
- Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
- GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 80-7094-335-1.
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- Metody hodnocení
- Přednášky jsou nepovinné. Semináře jsou vedeny aktivizující formou. Výuka je zakončena písemným testem a ústní zkouškou.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~mikova
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2007/np005s