nk004i Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2008
Rozsah
8/8. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Třeštíková (přednášející), prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (zástupce)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (cvičící), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk004i/se_isp_p: Pá 12. 9. 16:30–18:30 U224, Pá 3. 10. 15:10–17:10 U212, Pá 7. 11. 13:30–14:50 U227, P. Třeštíková
nk004i/se_isp_s: Pá 19. 9. 14:00–16:00 U227, Pá 31. 10. 17:00–19:00 U227, Pá 21. 11. 13:00–14:20 U217, P. Třeštíková
nk004i/ti_isp_p: Pá 12. 9. 16:30–18:30 U224, Pá 3. 10. 15:10–17:10 U212, Pá 7. 11. 13:30–14:50 U227, P. Třeštíková
nk004i/ti_isp_s: Pá 26. 9. 15:45–17:45 U227, Pá 17. 10. 15:15–17:15 U224, Pá 14. 11. 13:40–15:00 U224, P. Třeštíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: v jedné seminární skupině max. 18 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je prohloubit základní informace o jednotlivých druzích zdravotních postižení a možnosti vzdělávání.
Osnova
  • *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesnépostižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou semináře. Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích, vypracování semninární práce na dané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2009.