FSpS:nk101 Pedagogika sportu - Informace o předmětu
nk101 Pedagogika sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 8/8. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- nk101/se_peds_p: Pá 26. 9. 12:00–13:20 U212, Pá 24. 10. 15:00–17:00 U227, Pá 21. 11. 14:30–16:30 U217, V. Jůva
nk101/se_peds_s: Pá 10. 10. 18:00–20:00 U209, Pá 14. 11. 13:00–15:00 U217, Pá 28. 11. 12:30–13:50 U217, V. Jůva - Předpoklady
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu;
porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu;
analýza sportovní edukace.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace; analyzovat sportovní nabídky různých institucí; vytvořit kvalitní program sportovní edukace. - Osnova
- 1. Vymezení a rysy sportovní edukace. 2. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky). 3. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 4. Pedagogika sportu v systému věd. 5. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 6. Empirická a normativní koncepce pedagogiky sportu a jejich význam. 7. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 8. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně ad. 9. Cíle, obsah a význam školního sportu. 10. Edukační aspekty rekreačního sportu. 11. Pedagogické problémy soutěžního sportu. 12. Sportovní pedagog (učitel TV, trenér, cvičitel, ...) jako profese a semiprofese. 13. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS. 14. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů. 15. Cesta k trenérské profesi a její gradace. 16. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů. 17. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci. 18. Sport a sociální edukace. 19. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci. 20. Cíle, oblasti a úspěšné projekty Evropského roku výchovy sportem – EYES 2004.
- Literatura
- SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- JŮVA, Vladimír. Sport a sociální edukace. In SEKOT, Aleš, Dušan LEŠKA a Jozef OBORNÝ. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 211-239. ISBN 80-210-3581-1. info
- JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse v hodině, samostatné studium základní literatury, tvorba projektu, písemný test, ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~juva
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2008/nk101