FSpS:nk1067 Pedagogika a didaktika - Informace o předmětu
nk1067 Pedagogika a didaktika
Fakulta sportovních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 16/8. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- nk1067/as_did_s: St 16. 9. 13:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 25. 9. 10:00–12:00 K112, Pá 16. 10. 10:00–12:00 K113, Pá 30. 10. 14:00–16:00 K204, Pá 6. 11. 14:00–16:00 K115, V. Jůva
nk1067/did_p: Pá 11. 9. 13:00–15:00 K112, Pá 9. 10. 14:00–16:00 K115, Pá 4. 12. 14:00–15:20 pavilon B, schodiště B1, učebna 9.C, V. Jůva - Předpoklady
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Zvládnutí základní orientace v pedagogických a didaktických kategoriích s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
- Osnova
- 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Pedagogika a kinantropologie. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Předmět a cíle obecné didaktiky. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Výchovné a vzdělávací cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 15. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 16. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace, výchova a vzdělávání. 17. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. 18. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky. Vybrané pedeutologické výzkumy. 19. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ...). Vybrané výzkumy současné mládeže. 20. Základní rysy české Bílé knihy. 21. Teorie a obsah vzdělávání. 22. Organizační formy a fáze výuky. 23. Didaktické prostředky a média 24. Soustava didaktických principů 25. Školní vzdělávání a škola (transmisivní, konstruktivistická atd.)
- Literatura
- Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2009/nk1067