FSpS:np007 Environmentální vzdělávání - Informace o předmětu
np007 Environmentální vzdělávání
Fakulta sportovních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 0/1. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np007/s1: Út 15:40–17:40 E34/225 - seminární místnost, Z. Hromádka
np007/s2: Čt 18:00–20:00 pavilon B, schodiště B1, učebna 9.B, Z. Hromádka - Předpoklady
- !NOW( np006 CSF )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na problematiku Environmentální výchovy a problematiku ekologicky šetrného životního stylu. Zabývá se tématy přírodovědnými, sociálními i spotřebitelskými. Seznamuje studenty se základy "ekologické etiky". Na konci předmětu se studenti orientují v ekologických a environmentálních pojmech a mají dobrý teoretický základ pro šetrné jednání k životnímu prostředí a další studium v této oblasti.
- Osnova
- 1. Problematika odpadů (odpady, globální problémy s odpady, lokální problémy s odpady, druhy odpadů, recyklace odpadů, spalování odpadů, atd.)
- 2. Výchova "ekologicky šetrného spotřebitele" - ekologické potraviny (intenzivní zemědělství, BIO výrobky, jiná kriteria šetrnosti potravin)
- 3. Výchova "ekologicky šetrného spotřebitele" - ekologicky šetrné výrobky, (ekoznačky: Blue angel,FSC, FAIR-TRADE,energetické značky, rec. papír, bez fosfátů, netestováno na zvířatech, atd.; další kriteria pro výběr ekologicky šetrného výrobku)
- 4. Etika ve vztahu člověka ke zvířatům (vivisekce, intenzivní zemědělství, atd.)
- 5. Atmosféra (skleníkový efekt, smog, ozonová vrstva)
- 6. Energie (obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie)
- 7. Doprava
- 8. Ekologická stopa, ekologický tlumok
- 9. Myšlenky a díla významných osobností zabývajících se problematikou životního prostředí)
- 10. Pojmy
- 11. Globální ekologické problémy (pokles biodiverzity, kácení deštných pralesů, atd.)
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
- KELLER, Jan. Naše cesta do prvohor : o povaze automobilové kultury. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 170 s. ISBN 80-85850-64-8. info
- LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- SINGER, Peter. Osvobození zvířat. Vyd. 1. Praha: Práh, 2001, 259 s. ISBN 8072520423. info
- Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-63-X. info
- Výukové metody
- seminář: odborný výklad, diskuse, domácí úlohy
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá každý týden v seminářích. Podmínky ukončení (kolokvia) jsou: aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce (rešerše, esej, popř. úvaha k přečtené odborné literatuře), úspěšné vypracování závěrečného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2009/np007