np1068 Pedagogická psychologie a psychologie dospívání a dospělosti

Fakulta sportovních studií
podzim 2009
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Předpoklady
(! nk005 Společenské vědy V ) && ! NOW( nk005 Společenské vědy V )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi - vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty, aj.
Osnova
  • Otázky z vývojové psychologie. Definice vývoje, periodizace vývoje, chrakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří. Problematika učení v jednotlivých obdobích. Psychologie vyučování a výchovy - výchova, styly výchovy a výchovné metody. Rizika některých výchovných metod. Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení. Konstruktivismus a učení. Psychologické aspekty učietlství, osobnostní kompetence učitele. Komunikace s žákem a rodiči. Zvládání třídy.
Literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
Esej, písemný test

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2009/np1068