bk520 Pedagogika volného času I

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
8/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bk520/mcr_cv: Pá 1. 10. 18:00–20:00 B11/311, Pá 8. 10. 17:40–19:40 E34/203 - seminární místnost, Pá 22. 10. 16:30–18:30 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, Pá 26. 11. 15:00–16:20 B11/236, J. Kolář
bk520/prednaska: Pá 24. 9. 14:00–16:00 K204, Pá 15. 10. 15:45–17:05 E34/203 - seminární místnost, J. Kolář
Předpoklady
Absolvování předmětu základy pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace všech věkových skupin.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času; interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času; analyzovat nabídky volnočasových institucí; vytvořit volnočasové programy.
Osnova
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.
  • 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
  • 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
  • 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.
  • 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
  • 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži.
  • 7. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
  • 8. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR.
  • 9. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
  • 10. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
  • 11. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
Literatura
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 105 s. ISBN 8072901281. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
  • SMÉKAL, Vladimír a Mojmír VÁŽANSKÝ. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář, exkurze
Metody hodnocení
Přednáška, seminář, diskuse v hodině, samostatné studium základní literatury, tvorba projektu, písemný test, zápočet.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva/PedVC.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012.