nk1067 Pedagogy and Didactics

Faculty of Sports Studies
Autumn 2010
Extent and Intensity
16/8. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Václav Kundera (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Contact Person: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Timetable of Seminar Groups
nk1067/asebs_cv: Fri 15. 10. 18:00–20:00 B11/236, Fri 22. 10. 13:50–15:50 K205, Fri 10. 12. 14:00–15:20 E34/203 - seminární místnost, V. Jůva, V. Kundera
nk1067/prednaska: Fri 17. 9. 8:00–10:00 B11/206, Fri 8. 10. 13:50–15:50 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, Fri 29. 10. 8:00–10:00 B11/311, Fri 12. 11. 17:15–19:15 B11/311, Fri 26. 11. 15:00–17:00 E34/203 - seminární místnost, V. Jůva, V. Kundera
Prerequisites
Basics of Social Sciences.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Encompassment of basic orientation of fundamental educational terms.
Syllabus
  • 1. Education. Education and Socialization. History of Education. 2. Outlines of education. 3. Conception of Pedagogy. Aristoteles, Quintilianus, Comenius, Herbart. 4. Structure of Pedagogy. General didactics. Sport Pedagogy. 5. Research Methodology for Education. 6. Democratic Education - Comenius. 7. Education of gentleman - J. Locke. 8. Education and Liberty - J. J. Rousseau. 9. Education and school - J. Dewey. 10. Conception of School. 11. Development of Czech School. 12. Montessori, Dalton, Waldorf, Jena, ... School. 13. Educational System in Czech Republic and in the World. EYES 2004. 14. Education Objectives. 15. Education and Social Duties. H. Spencer. 16. Education and Personality. 17. Education and Culture. 18. Teacher, Educator. 19. Pupils. 20. The Czech White Book. 21. Models of classroom organisation. 22. Stages of education. 23. Didactic means and media. 24. System of didactic principles. 25. School education.
Literature
  • Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
Teaching methods
Lecture, group discussion, individual consultations, individual home work
Assessment methods
Active participation, submitting a written preparation, realisation and presentation of the individual home work, written test, oral exam
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2010/nk1067