FSpS:np1037 Integrativní speciální pedagog - Informace o předmětu
np1037 Integrativní speciální pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2010
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np1037/prednaska: St 15:55–16:40 B11/206, L. Brůžková
np1037/s1: St 15:00–15:45 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, L. Brůžková
np1037/s2: St 16:45–17:30 B11/206, L. Brůžková
np1037/s3: St 17:35–18:20 B11/206, L. Brůžková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět se skládá z přednášky a semináře integrativní speciální pedagogiky a cvičení aplikované tělesné výchovy. Cílem je získat základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení,o možnosti vzdělávání, integrace zdravotně postižených a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student bude schopen využít získané poznatky při práci s postiženými jedinci v tělovýchově a sportu.
- Osnova
- Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie.
- Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace.Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém.
- Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu.
- Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. Vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia)
- Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení.
- Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball).
- Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty.
- Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. Vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky.
- Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy.
- Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
- Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
- Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
- Literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednosemestrálně, 1/1 přednáška/seminář Integrativní speciální pedagogika, 0/1 - cvičení Aplikovaná tělesná výchova. Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování semninární práce na dané téma, zkouška formou závěrečného písemného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2010/np1037