np1101 Aktuální formy a metody sportovních činností ve vodě

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Keberlová (cvičící)
Garance
PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1101/prednaska: Út 15:50–16:35 B11/236, M. Lukášek
np1101/s1: St 9:00–10:00 bazén Kohoutovice, M. Lukášek
Předpoklady
(! np104 Aktuální formy a metody sportovních činností ve vodě ) && !NOW( np104 Aktuální formy a metody sportovních činností ve vodě )
Rozšiřující plavecké dovednosti, dobrá technika plaveckých způsobů znak, kraul a prsa
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu. Analýzou a syntézou získaných kompetencí v celém spektru plaveckých sportů získá absolvent schopnosti jejich aplikace v mezioborových vztazích
Osnova
  • Teorie: Faktory determinující plavecký výkon, výběr talentů Rozbor techniky světových plavců – video, 3D analýza Příklady tréninků vrcholových plavců Plavání tělesně postižených Dálkové plavání, zimní plavání, masters Problematika spojení sportovního a vrcholového plavání se studiem, denní režim sportovců Rizika zranění a přetížení, regenerace Konfrontace teoretických poznatků vzhledem k praxi Problematika a specifika vědeckého výzkum v plavání Odevzdání závěrečné zprávy Praxe: Technika plaveckých způsobů prsa, znak, kraul a motýlek Obrátky, kotoulové obrátky Základy vodního póla, skoků do vody, synchronizovaného plavání Plavání pod vodou, orientace pod vodou Plavání s ABC Dopomoc unavenému plavci Záchrana tonoucího, osobní zásah
Literatura
  • MILER, T. Záchranář – Bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK, 1995
  • PÓČ, V. Didaktické postupy při záchraně tonoucího. Bakalářská práce – výukové CD, Brno, FSpS MU, 2005
  • ČECHOVSKÁ, Irena, Viléma NOVOTNÁ a Hana MILEROVÁ. Aqua-fitness : plavání, aqua-gymnastika, aqua-aerobik. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 129 s. ISBN 8024704625. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 130 s. ISBN 8024790491. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
Výukové metody
-teoretické přednášky v učebně -náslech a pasivní účast na hodině plavání s tělesně postiženými -praktická výuka formou cvičení
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky, odevzdáním závěrečné zprávy a splnění praktických zkoušek. Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu. Test se skládá z 35 otázek, z toho 5 otevřených a 30 uzavřených. Celkem může získat student 40 bodů, pro splnění musí získat minimálně 30 bodů. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice. Z náslechu (tělesně postižení) vypracuje student zprávu o rozsahu min. polovina normostrany A4, kde uvede svoje postřehy z výuky, podmínky apod. V praktické části demonstruje student dobré plavecké kompetence v technice plaveckých způsobů, osobní zásah při záchraně tonoucího. Povinná je aktivní účast v hodinách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011.