np1103 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1103/s1: Po 11:55–12:40 B11/305, L. Bedřich
np1103/s2: Út 12:30–13:15 B11/311, L. Bedřich
Předpoklady
Základní předpoklady pro absolvování předmětu jsou znalosti z předmětů bp014,bp010, bp015,bp016, bp208, bp 219.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce Teorie sportovního tréninku se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, biomechanika, antropomotoriky, biomechaniky, pedagogických věd a rozvíjí v teoretických a praktických tématech adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů. Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika. Důležitou součásti je osvětlení sportovního tréninku jako pedagogického procesu se svou specifickou didaktikou sportu. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k určené problematice. Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty;
- dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty;
- aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín;
- analyzovat efekty sportovního tréninku;
- připravit plán tréninkového procesu, řídit tento proces;
- identifikovat talent pro sportovní odvětví;
- modelovat tréninkové zatížení v různých částech RTC
- individualizovat trénink u dětí a dospívající mládeže
Osnova
  • 1. Modelování tréninkového zatížení u různých druhů sportů.
  • 2. Trénovanost, výkonnost, zdraví.
  • 3. Zvláštnosti tréninkového procesu.
  • 4. Trénink ve vysokohorském prostředí.
  • 5. Aklimatizace.
  • 6. Sportovní příprava dětí.
  • 7. Řízení sportovního tréninku.
  • 8. Pohybové aktivita a trénink ve vyšším věku.
Literatura
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
  • PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
Výukové metody
Teoretická praktická výuka
Metody hodnocení
Zkouška - písemný test Účast na seminářích Prezentace seminární práce
Navazující předměty
Informace učitele
http://is.muni.cz/elportal/?id=724628
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013.