np1104 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Richard Adamík (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1104/prednaska: Út 14:15–15:45 B11/305, V. Jůva
np1104/s1: Po 13:45–15:45 B11/236, R. Adamík
np1104/s2: Po 13:45–15:45 B11/236, R. Adamík
Předpoklady
Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu; analýza sportovní edukace.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace; analyzovat sportovní nabídky různých institucí; vytvořit kvalitní program sportovní edukace.
Osnova
  • 1. Vymezení a rysy sportovní edukace. 2. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky). 3. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 4. Pedagogika sportu v systému věd. 5. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 6. Empirická a normativní koncepce pedagogiky sportu a jejich význam. 7. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 8. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně ad. 9. Cíle, obsah a význam školního sportu. 10. Edukační aspekty rekreačního sportu. 11. Pedagogické problémy soutěžního sportu. 12. Sportovní pedagog (učitel TV, trenér, cvičitel, ...) jako profese a semiprofese. 13. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS. 14. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů. 15. Cesta k trenérské profesi a její gradace. 16. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů. 17. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci. 18. Sport a sociální edukace. 19. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci. 20. Cíle, oblasti a úspěšné projekty Evropského roku výchovy sportem – EYES 2004.
Literatura
  • SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • JŮVA, Vladimír. Sport a sociální edukace. In SEKOT, Aleš, Dušan LEŠKA a Jozef OBORNÝ. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 211-239. ISBN 80-210-3581-1. info
  • JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012.