FSpS:p924 Poh.aktiv.por.hyb. - Informace o předmětu
p924 Tělesná výchova - Pohybové aktivity pro studenty s poruchami hybnosti
Fakulta sportovních studiípodzim 2010
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Ulbrich, Ph.D. (přednášející)
Jitka Carcouët, DiS. (pomocník)
Mgr. Martina Dörrerová (pomocník)
Mgr. Iveta Macháčová (pomocník)
Mgr. Ondřej Marvánek, Ph.D. (pomocník)
MgA. Helena Svobodová (pomocník) - Garance
- Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D.
Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Petr Peňáz - Předpoklady
- Předmět je zařazen do povinné i volitelné části výuky tělesné výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8 - Mateřské obory/plány
- předmět má 2483 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Pohybové aktivity mají za úkol přispívat k trvalému, soustavnému a aktivnímu přizpůsobování se specifickému životu s postižením. Aktivní zapojení se do sportovních a pohybových her pomáhá postiženému přijmout sebe samého takový, jaký je, vyrovnat se se vzniklou situací a umožňuje mu jistotu seberealizace v možných mezích. Předmět je zaměřen zejména na rozvoj pohybových aktivit studentů s dětskou mozkovou obrnou. Pohybové aktivity jsou pro tuto cílovou skupinu důležité pro rozvíjení jejich fyzické kondice a bio-psycho-sociální pohody. V průběhu kurzu jsou využívány tradiční i speciální pomůcky určené pro psychomotorická cvičení. Skladba předmětu je zaměřena na funkce, které postiženým s DMO velmi znepříjemňují život v sociální komunikaci a školní úspěšnosti: rozvoj rovnováhy, posílení posturálního svalstva, rozvoj vytrvalostních schopností, prostorové orientace, koncentrace pozornosti, komunikace a soutěživosti, spolupráce, aspirace a posilování sebevědomí.
- Osnova
- Pohybový program se zaměřuje na individuální a specifické pohybové potřeby studentů s DMO. Jednotlivé lekce jsou složeny z různých protahovacích a uvolňovacích cvičení s pomůckami i bez. Studenti nacvičují pro ně důležité dovednosti jako je chůze, manipulace s předměty apod. 1. Individuální diagnostika pohybové soustavy 2. Analýza pohybu a aplikace vhodných kompenzačních cvičení 3. Pohybové hry a netradičních pohybové činnosti 4. Psychomotorická cvičení 5. Prvky atletiky 6. Kompenzační cvičení zdravotní tělesné výchovy
- Literatura
- KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
- BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení : uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 195 s. ISBN 9788024709482. info
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 8021030674. info
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Aktivita a spolupráce při výuce, zápočet za docházku a seminární práci. Povolené absence: 1x možná absence bez omluvy 2x omluvená absence (příslušná potvrzení), 3x absence nahrazená výukou ve zkouškovém období. Podmínkou udělení zápočtu je 75% účast ve výuce.
- Informace učitele
- Předmět je určen primárně studentům s DMO. Informace k výuce TV najdete na www.fsps.muni.cz - celouniverzitní TV. Výuku předmětu p924 zajišťuje Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je určen primárně studentům s DMO.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2010/p924