p924 Tělesná výchova - Pohybové aktivity pro studenty s poruchami hybnosti

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Ulbrich, Ph.D. (přednášející)
Jitka Carcouët, DiS. (pomocník)
Mgr. Martina Dörrerová (pomocník)
Mgr. Iveta Macháčová (pomocník)
Mgr. Ondřej Marvánek, Ph.D. (pomocník)
MgA. Helena Svobodová (pomocník)
Garance
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D.
Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Petr Peňáz
Předpoklady
Předmět je zařazen do povinné i volitelné části výuky tělesné výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8
Mateřské obory/plány
předmět má 2483 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Pohybové aktivity mají za úkol přispívat k trvalému, soustavnému a aktivnímu přizpůsobování se specifickému životu s postižením. Aktivní zapojení se do sportovních a pohybových her pomáhá postiženému přijmout sebe samého takový, jaký je, vyrovnat se se vzniklou situací a umožňuje mu jistotu seberealizace v možných mezích. Předmět je zaměřen zejména na rozvoj pohybových aktivit studentů s dětskou mozkovou obrnou. Pohybové aktivity jsou pro tuto cílovou skupinu důležité pro rozvíjení jejich fyzické kondice a bio-psycho-sociální pohody. V průběhu kurzu jsou využívány tradiční i speciální pomůcky určené pro psychomotorická cvičení. Skladba předmětu je zaměřena na funkce, které postiženým s DMO velmi znepříjemňují život v sociální komunikaci a školní úspěšnosti: rozvoj rovnováhy, posílení posturálního svalstva, rozvoj vytrvalostních schopností, prostorové orientace, koncentrace pozornosti, komunikace a soutěživosti, spolupráce, aspirace a posilování sebevědomí.
Osnova
  • Pohybový program se zaměřuje na individuální a specifické pohybové potřeby studentů s DMO. Jednotlivé lekce jsou složeny z různých protahovacích a uvolňovacích cvičení s pomůckami i bez. Studenti nacvičují pro ně důležité dovednosti jako je chůze, manipulace s předměty apod. 1. Individuální diagnostika pohybové soustavy 2. Analýza pohybu a aplikace vhodných kompenzačních cvičení 3. Pohybové hry a netradičních pohybové činnosti 4. Psychomotorická cvičení 5. Prvky atletiky 6. Kompenzační cvičení zdravotní tělesné výchovy
Literatura
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
  • BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení : uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 195 s. ISBN 9788024709482. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 8021030674. info
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Aktivita a spolupráce při výuce, zápočet za docházku a seminární práci. Povolené absence: 1x možná absence bez omluvy 2x omluvená absence (příslušná potvrzení), 3x absence nahrazená výukou ve zkouškovém období. Podmínkou udělení zápočtu je 75% účast ve výuce.
Informace učitele
Předmět je určen primárně studentům s DMO. Informace k výuce TV najdete na www.fsps.muni.cz - celouniverzitní TV. Výuku předmětu p924 zajišťuje Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je určen primárně studentům s DMO.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011.