bp1134 Latina, lékařská terminologie

Fakulta sportovních studií
podzim 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kristýna Kuželová (přednášející)
Olga Korvasová (pomocník)
Garance
Mgr. Kristýna Kuželová
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 14:50–16:20 E34/225 - seminární místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnutí praktické základní informace o odborné lékařské terminologii řecko-latinského původu a seznámení s pravidly jejího užívání s ohledem na potřeby fyzioterapeutů. Předmět je pomocnou disciplínou pro vyučované lékařské obory, především anatomii a patologii, ale i další. Na konci kurzu bude student schopen porozumět běžně používané lékařské terminologii.
Osnova
  • 1 týden: Úvod do studia předmětu - cíle a obsah kurzu; obecná charakteristika gramatického systému latiny z hlediska praktických potřeb fyzioterapeuta; stručný nástin systému slovesa; základy fonetiky, fonologie a grafiky latiny.
  • 2 týden: Deklinační systém – substantiva, adjektiva a číslovky I. a II. deklinace (i řeckého původu); termíny participiálního původu; nejfrekventovanější přípony a jejich význam; víceslovné termíny a nejfrekventovanější předložky – skladebná pravidla.
  • 3 týden: Deklinační systém – substantiva IV. a V. deklinace; nejfrekventovanější přípony a jejich význam; principy slovotvorby deverbálních substantiv IV. deklinace.
  • 4 týden: Deklinační systém – substantiva, adjektiva a číslovky III. deklinace; termíny participiálního původu; nejfrekventovanější přípony a jejich význam.
  • 5 týden: Pravidelné/nepravidelné stupňování adjektiv a adverbií; odvozování deadjektivních adverbií; shrnutí a doplnění latinských předložek; systém latinských číslovek a jejich skladebná povaha; vyjadřování zákazu.
  • 6 týden: Méně frekventované substantivní a adjektivní útvary (gerundium a gerundivum); obecná pravidla pro tvoření slov, pravidla pro tvoření odborné terminologie (anatomická, patologická a jiná nomenklatura).
  • 7 týden: Předpony latinského a řeckého původu – význam, funkce, užití.
  • 8 týden: Přípony latinského a řeckého původu - význam, funkce, užití.
  • 9 týden: Charakteristika složených odborných termínů – funkce, užití, způsob tvoření.
  • 10 týden: Slovní základy (řecké i latinské) užívané jako první nebo druhá a další složka kompozita.
  • 11 týden: Slovní základy (řecké i latinské) užívané jako koncová složka kompozita.
  • 12 týden: Stručný přehled odborných termínů-kompozit podle významových a tematických skupin – základní slovotvorné modely.
  • Nejfrekventovanější latinské zkratky a názvy lékových skupin. Aplikace získaných poznatků při práci s různorodými texty s lékařskou a zdravotnickou tematikou.
  • 13 týden: Požadavky ke zkoušce, klauzurní test.
Literatura
    doporučená literatura
  • KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004, 1136 s. ISBN 80-7262-235-8. info
  • MAREČKOVÁ, Elena a Hana REICHOVÁ. Úvod do lékařské terminologie. 1. dotisk 4., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 187 s. ISBN 80-210-2415-1. info
  • KRTKOVÁ, Jitka. Latinský jazyk. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1990, 80 s. ISBN 80-7044-020-1. info
    neurčeno
  • VESELÁ, Anna. Lékařská terminologie pro fyzioterapeuty : výklad gramatiky - cvičení - klíč ke cvičením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 167 s. ISBN 8071849642. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Úspěšné vypracování písemných testů ze základní problematiky oboru, vymezené sylaby, a složení navazující písemné zkoušky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013.