FSpS:nk1001 Školní pedagogika - Informace o předmětu
nk1001 Školní pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2011
- Rozsah
- 8/8. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Valkounová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 30. 9. 15:00–16:20 E34/225 - seminární místnost, Pá 11. 11. 18:00–20:00 K204, Pá 25. 11. 8:00–10:00 C15/207
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- (! nk005 Společenské vědy V ) && !NOW( nk005 Společenské vědy V )
Žádné předpoklady - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Coaching)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: -porozumět situačně zaměřené teorii a vysvětlit na příkladech možnosti její aplikace -zpracovat jednoduché výzkumné šetření výchovných problémů ve školní třídě
- Osnova
- Školní pedagogika: 1. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky) 2. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod);Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod) 3. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly) 4. Žák (osobnost, styly učení žáků) 5. Učivo, struktura učiva, kurikulum 6. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 7. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků) 8. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba) 9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka) 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů) 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi) 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování) 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace) 14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.) 15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
- Literatura
- Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
- Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
- Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
- KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
- GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 80-7094-335-1.
- PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, stáž, individuální seminární projekt a jeho prezentace
- Metody hodnocení
- individuální seminární projekt a jeho prezentace, písemný test a ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~juva
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2011/nk1001