FSpS:nk1038 Aplikovaná tělesná výchova - Informace o předmětu
nk1038 Aplikovaná tělesná výchova
Fakulta sportovních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 0/7. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (cvičící)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristýna Honková (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- nk1038/01: Pá 5. 10. 13:15–14:45 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 12. 10. 10:25–12:40 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 16. 11. 10:05–11:35 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková
- Předpoklady
- (! nk004 Společenské vědy IV ) && ! NOW( nk004 Společenské vědy IV )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Coaching)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami,o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
- Osnova
- Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku,handbiky, tanec tělesně postižených) Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení. Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba). Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
- Literatura
- • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.
- • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- • Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.
- JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
- BLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
- Výukové metody
- praktická cvičení Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury KOntrola úkolů: v zápočtovém týdnu
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednosemestrálně 0/1 - cvičení. Požadavky k ukončení - aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2012/nk1038