np2271 Práce se skupinou

Fakulta sportovních studií
podzim 2012
Rozsah
0/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie a praxe skupinové práce jako významném podporovateli procesu zkušenostně reflektivního učení.
Na konci tohoto kurzu bude student:
• znát důležité pojmy a principy spojené se skupinovou prací;
• umět používat tyto pojmy a principy na konkrétních příkladech;
• umět vysvětlit a popsat základní skupinové procesy;
• umět ovlivňovat tyto procesy prostřednictvím konkrétních metod a technik;
• mít představu o vzájemném vztahu skupinové práce a zkušenostně reflektivního učení;
Osnova
  • Osnovu předmětu tvoří nejprve teoretická část, která se zabývá východisky a principy skupinové práce, která následně pokračuje praktickým workshopem, v němž si studenti budou mít možnost vyzkoušet a osvojit způsoby práce se skupinou a její dynamikou na vlastní kůži.
  • Důvody pro skupinovou práci; Sociokognitivní teorie, A. Bandura; Vygotskij a teorie nejbližšího vývoje; teorie konfliktu, teorie kontextualizovaného učení, kooperativní vyučování a učení; Skupinová dynamika; Procesy skupinové dynamiky: vztah; role, pozice ve skupině; skupinové normy; koheze a tenze ve skupině; vývoj skupiny; Typy skupin a způsoby jejich vedení; Vzdělávací, samo-řídící, psychoterapeutické, socioterapeutické,… skupiny; nejrůznější styly vedení skupin: transakční, transformační, rysové teorie, spolu-vedení,…; supervize ve vedení skupin.
Literatura
  • KOŽNAR, J. Skupinová dynamika: (Teorie a výzkum). 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 219 s.
  • BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action : a social cognitive theory. New York: Prentice-Hall, c1986, s. 617. ISBN 013815614X.
  • BION, Wilfred Ruprecht. Experiences in groups and other papers. Repr. London: Routledge, 2011, 198 s. ISBN 9780415040204. info
  • PRESTON-SHOOT, Michael. Effective groupwork. 2nd ed. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2007, ix, 212. ISBN 9781403905529. info
  • YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Translated by Hana Drábková - Martin Hajný. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 647 s. ISBN 9788073673048. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • ARROW, Holly, Joseph Edward MCGRATH a Jennifer L. BERDAHL. Small groups as complex systems : formation, coordination, development, and adaptation. Thousand Oaks: SAGE, 2000, viii, 336. ISBN 0803972296. info
  • FORSYTH, Donelson R. Group dynamics. 3rd ed. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xvi, 622 s. ISBN 0-534-26147-5. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action : a social cognitive theory. Upper Saddle River, N.J.: Prentice-Hall, 1986, xiii, 617. ISBN 013815614X. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, praktický workshop.
Metody hodnocení
Zápočtový test.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, podzim 2013.