bp1176 Patofyziologie tělesné zátěže

Fakulta sportovních studií
podzim 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc. (přednášející)
Olga Korvasová (pomocník)
Mgr. Bc. Milan Mojžíš (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 12:45–14:15 B11/206
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní poznatky o vlivu sedavého životního stylu na vznik a výskyt nejzávažnějších chronických neinfekčních onemocnění (aterosklerotická onemocnění, hypertenze, diabetes mellitus 2. typu, obezita, některá nádorová onemocnění, atd.), která v celosvětovém měřítku jsou z hlediska mortality a morbidity dominantní a mají obrovské sociální a ekonomické konsekvence. Optimalizace pohybového režimu je jediným primárním a sekundárním preventivním prostředkem, pomocí kterého lze významně redukovat prevalenci těchto onemocnění. Studenti dostanou základní informace o principech preskripce efektivních intervenčních programů týkajících se zejména pohybové aktivity a výživy. V této souvislosti jsou zmíněny i nejčastější patologické stavy související s pohybovou aktivitou a sportem. Samostatná kapitola je věnována základním principům pohybové aktivity seniorů.
Osnova
  • 1. Mechanismy působení pohybové aktivity na jednotlivé systémy. 2. Důsledky nedostatečné pohybové aktivity, sedavý životní styl. 3. Nedostatek pohybu jako jedna z příčin vzniku většiny hromadných neinfekčních onemocnění. Sociální a ekonomické důsledky dominantního výskytu těchto nemocí. 4. Metabolický syndrom. 5. Základy preskripce efektivního programu pohybové aktivity. 6. Vliv optimální pohybové aktivity na metabolická onemocnění. 7. Vliv optimální pohybové aktivity na kardiovaskulární onemocnění. 8. Vliv optimální pohybové aktivity na chronická plicní onemocnění. 9. Vliv optimální pohybové aktivity na imunitu. 10. Vliv optimální pohybové aktivity na některá nádorová onemocnění. 11. Vliv optimální pohybové aktivity na pohybový systém. 12. Pohybová aktivita ve vyšším věku. 13. Některé patologické stavy vznikající při pohybové aktivitě a sportovní činnosti. 14. Výživa a pohybová aktivita.
Literatura
  • NOVOTNÝ, Jan. Kapitoly sportovní medicíny. Brno: Paido, 2003, 1 CD-ROM. ISBN 8073150646. info
  • KUČERA, Miroslav a Ivan DYLEVSKÝ. Sportovní medicína. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 279 s. ISBN 8071697257. info
  • PLACHETA, Zdeněk. Funkční diagnostika a léčebná rehabilitace v tělovýchovném lékařství. In Souhrny: Nové trendy ve funkční diagnostice a rehabilitaci. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1998, s. 8. info
Výukové metody
teoretická přednáška
Metody hodnocení
zkouška
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/patofyziologie-telesne-zateze/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: Inovace předmětu spočívá ve vytvoření studijních materiálů v elektronické podobě vhodných pro samostudium. p > Výukový materiál (forma, název, rozsah): Elektronická skripta s fotodokumentací. p > Kategorie e-learningu: 2

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.