np2104 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Richard Adamík (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 23. 9. 14:55–16:25 B11/311, Po 7. 10. 14:55–16:25 B11/311, Po 21. 10. 14:55–16:25 B11/311, Po 4. 11. 14:55–16:25 B11/311, Po 18. 11. 14:55–16:25 B11/311, Po 2. 12. 14:55–16:25 B11/311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2104/01: St 25. 9. 15:55–17:25 B11/236, St 9. 10. 15:55–17:25 B11/236, St 23. 10. 15:55–17:25 B11/236, St 6. 11. 15:55–17:25 B11/236, St 20. 11. 15:55–17:25 B11/236, St 4. 12. 15:55–17:25 B11/236, R. Adamík
np2104/02: Út 24. 9. 9:35–11:05 B11/305, Út 8. 10. 9:35–11:05 B11/305, Út 22. 10. 9:35–11:05 B11/305, Út 5. 11. 9:35–11:05 B11/305, Út 19. 11. 9:35–11:05 B11/305, Út 3. 12. 9:35–11:05 B11/305, R. Adamík
Předpoklady
Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu; analýza sportovní edukace.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace; analyzovat sportovní nabídky různých institucí; vytvořit kvalitní program sportovní edukace.
Osnova
  • 1. Vymezení a rysy sportovní edukace. 2. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky). 3. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 4. Pedagogika sportu v systému věd. 5. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 6. Empirická a normativní koncepce pedagogiky sportu a jejich význam. 7. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 8. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně ad. 9. Cíle, obsah a význam školního sportu. 10. Edukační aspekty rekreačního sportu. 11. Pedagogické problémy soutěžního sportu. 12. Sportovní pedagog (učitel TV, trenér, cvičitel, ...) jako profese a semiprofese. 13. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS. 14. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů. 15. Cesta k trenérské profesi a její gradace. 16. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů. 17. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci. 18. Sport a sociální edukace. 19. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci. 20. Cíle, oblasti a úspěšné projekty Evropského roku výchovy sportem – EYES 2004.
Literatura
    povinná literatura
  • JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • JŮVA, Vladimír. Sport a sociální edukace. In SEKOT, Aleš, Dušan LEŠKA a Jozef OBORNÝ. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 211-239. ISBN 80-210-3581-1. info
  • JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: e-learningová podpora - procvičovací a zkušební testy
Výukový materiál (forma, název, rozsah): e-learningová podpora – procvičovací testy
Kategorie e-learningu: 2
http://www.fsps.muni.cz/~juva
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.