FSpS:bk2101 Teorie sportovního tréninku I - Informace o předmětu
bk2101 Teorie sportovního tréninku I
Fakulta sportovních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 7/7. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Mgr. Michaela Hírešová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 10. 10. 18:30–20:00 B11/206, Pá 24. 10. 14:45–16:15 B11/206, Pá 14. 11. 17:45–20:00 B11/305
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk2101/02: Pá 31. 10. 14:00–15:30 C15/207, Pá 21. 11. 17:00–18:30 B11/206, Pá 28. 11. 17:00–19:15 B11/206, L. Bedřich
bk2101/03: Pá 7. 11. 12:30–14:00 B11/305, Pá 21. 11. 18:30–20:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 5. 12. 11:00–13:15 C15/207, M. Hírešová
bk2101/04: Pá 7. 11. 17:45–19:15 B11/235, Pá 28. 11. 8:00–9:30 C15/207, Pá 5. 12. 17:45–20:00 B11/236, L. Bedřich
bk2101/05: Pá 14. 11. 11:00–12:30 C15/207, Pá 28. 11. 9:30–11:00 C15/207, Pá 12. 12. 8:00–10:15 B11/236, L. Bedřich - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společensko-vědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive pohybového zatížení. Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybových - sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostika. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k zadané problematice. Po ukončení předmětu bude student schopen: - charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku • Definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní výkon, výkonnost, sportovní forma, klasifikaci sportovního výkonu, • definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty - dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými) • aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín - analyzovat efekty sportovního tréninku; - vysvětlit stavbu tréninkové jednotky - popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu
- Osnova
- 1. Teorie sportovního tréninku – obecná východiska 2. Sport – vymezení pojmu 3. Cíl, úkoly, výsledek sportovního tréninku 4. Klasifikace sportovních výkonů 5. Sportovní výkon struktura, faktory a klasifikace SV 6. Složky sportovního tréninku (příprava kondiční, technická, taktická, psychologická), 7. Kondiční příprava: definice, členění, metodotvorné komponenty stimulace a rozvoje pohybových schopností 8. Technická příprava: osvojování pohybových-sportovních dovedností, motorické učení 9. Osvojování taktických vědomostí a dovedností (taktika, taktické jednání, diferenciace) 10. Psychologická příprava (osobnost, chování, výchova sportovce, předstartovní stavy) 11. Didaktické formy (organizační , sociálně integrační, metodicko-organizační) 12. Tréninková jednotka (nácvičná, kondiční, zdokonalovací, smíšená, regenerační) 13. Stavba ST, zatížení, zatěžování, zotavení – efekt ST 14. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku 15. Efekty sportovního tréninku 16. Diagnostika trénovanosti 17. Diagnostika výkonnosti 18. Pedagogika a didaktika ve sportovním tréninku 19. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku 20. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku
- Literatura
- povinná literatura
- Výkon a trénink ve sportu. Edited by Josef Dovalil. 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 331 s. ISBN 8070339284. info
- doporučená literatura
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
- MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
- neurčeno
- PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
- Výukové metody
- Semináře, přednášky, samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný test, účast na seminářích, prezentace seminární práce
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-1/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.V čem spočívá inovace: Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku; - definovat cíle a úkoly sportovního tréninku; - vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu; - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty; - dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty; - aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín; - analyzovat efekty sportovního tréninku; - vysvětlit stavbu tréninkové jednotky -popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu Osnova: 1. Vymezení pojmu sport 2. Sportovní výkon 3. Klasifikace sportovních výkonů 4. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku 5. Složky sportovního tréninku 6. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku 7. Efekty sportovního tréninku 8. Diagnostika trénovanosti 9. Diagnostika výkonnosti 10. Pedagogika a didaktika ve sportovním tréninku
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learningový kurz obsahující studijní opory: Struktura sportovního výkonu, skripta.
Kategorie e-learningu: 2 - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2014/bk2101