FSpS:d002 Pedagogika sportu - Informace o předmětu
d002 Pedagogika sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 12 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Jůva, DrSc. (cvičící)
doc. PhDr. Josef Pavlík, CSc. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- d002/01: Čt 30. 10. 14:20–15:50 E34/225 - seminární místnost, Čt 6. 11. 14:20–15:50 E34/225 - seminární místnost, Čt 13. 11. 14:20–15:50 E34/225 - seminární místnost, Čt 20. 11. 14:20–15:50 E34/225 - seminární místnost, Čt 27. 11. 14:20–15:50 E34/225 - seminární místnost, Čt 4. 12. 14:20–15:50 E34/225 - seminární místnost, V. Jůva
- Předpoklady
- Úspěšně absolvovaný předmět pedagogika sportu v magisterském studiu. Pokud uvedený předmět nebyl absolvován, je nutné zvládnout jeho obsah - viz předmět np101 v ISu, podrobnější informace jsou dostupné na http://www.fsps.muni.cz/~juva/PedSportu.htm
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kinantropologie (angl.) (program FSpS, D-KI4) (2)
- Kinantropologie (program FSpS, D-KI4) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu; analýza sportovní edukace.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace; analyzovat sportovní nabídky institucí; vytvořit kvalitní program sportovní edukace.
Inovovaná část – rozvoj výzkumných kompetencí v pedagogice sportu - Osnova
- 1. Pedagogika sportu v systému kinantropologických věd a věd o sportu. 2. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 3. Pedagogická, psychologická, sociologická a filozofická determinace pedagogiky sportu. 4. Pojetí pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 5. Normativní a empirická koncepce pedagogiky sportu. 6. Metodologie pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 7. Výzkumné nálezy základních oblastí sportovní edukace (školní, soutěžní a rekreační sport; instituce, věk, výkonnostní úroveň ad.). 8. Aktuální problémy sportovně-pedagogických profesí. 9. Aktuální témata pedagogiky sportu (např. vztah k sociální a multikulturní edukaci, možnosti integrace a inkluze ve sportovní edukaci ad.). 10. Cíle a úkoly sportovní edukace v rámci EU. 11. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný design v pedagogice sportu.
- Literatura
- povinná literatura
- JANSA, Petr, Vladimír JŮVA a Zbyněk SVOZIL. Metodologická východiska pedagogiky sportu. In JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012, s. 46-76. FTVS UK. ISBN 978-80-246-2026-8. info
- doporučená literatura
- SVOBODA, Bohumil. Stručná pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 1997, 113 s. ISBN 8071843253. info
- SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
- JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
- PROHL, Robert. Grundriss der Sportpädagogik. 2., stark überarbeitete Auf. Wiebelsheim: Limpert Verlag, 2006, 392 s. ISBN 3785316879. info
- Handbuch Sportpädagogik. Edited by H. Altenberger - Herbert Haag - Albrecht Hummel. Schorndorf: Hofmann, 2001, 514 s. ISBN 3-7780-1831-0. info
- Sportpädagogische Forschung :Konzepte - Ergebnisse - Perspektiven : Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik vom 14.-16.6.2001 in Münster. Edited by Georg Friedrich. 1. Aufl. Hamburg: Czwalina Verlag, 2002, 349 s. ISBN 3-88020-403-9. info
- HRČKA, Jozef. Základy športovej edukológie. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2000, 160 s. ISBN 8088901375. info
- neurčeno
- SEKOT (ED.), Sekot, Oborný OBORNÝ, Jůva JŮVA a Leška LEŠKA. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 245 s. ISBN 80-210-3581-1. info
- Výukové metody
- Blokový seminář, diskuse, studium odborné literatury, projekt, e-learningový materiál
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet 1. Prostudování základní české literatury k pedagogice sportu (Jansa a kol., Svoboda, Sekot a kol., Jůva). 2. Excerptum v rozsahu 18 000 znaků jedné zahraniční vybrané publikace k pedagogice sportu (její výběr doporučujeme upřesnit s vyučujícím) 3. Stručný písemný přehled vztahu zpracovávané disertace k pedagogice sportu (v rozsahu 1 normostrany) 4. Rozprava k bodům v osnově předmětu a k písemným podkladům (podklady je nutno zaslat v předstihu v elektronické podobě vyučujícímu)
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/pedagogika-sportu/
Vážení studenti. Před vlastním kolokviem doporučuji využít osobní konzultaci, a to zvláště v případech, kdy nebyl absolvován předmět Pedagogika sportu v magisterském studiu. Je možno dále konzultovat elektronicky (např. o výběru zahraniční literatury pro excerptum). Vladimír Jůva
Přístupové údaje k elearningu:
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.V čem spočívá inovace: - prohloubení obsahu předmětu – doplnění o nové, především zahraniční koncepty pedagogiky sportu, rozšíření metodologický otázek pedagogiky sportu - tvorba e-learningu (www aplikace) k pedagogice sportu - doplnění nové české a zahraniční studijní literatury v KUK - příprava studijního textu – Metodologické problémy pedagogiky sportu - zapojení externího odborníka do výuky
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2014/d002