FSpS:nk2012 Úvod do pedagogické praxe - Informace o předmětu
nk2012 Úvod do pedagogické praxe
Fakulta sportovních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 0/26. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- (! np021 Úvod do pedagogické praxe ) && !NOW( np021 Úvod do pedagogické praxe )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
-orientovat se na základě nabytých znalostí v praktické i teoretické oblasti základního školství;
-aplikovat teoretické pedagogicko-didaktické znalostí v praxi ;
-používat některé empirické výzkumné metody k analýze a hodnocení vyučovací jednotky tělesné výchovy z pohledu žáka, učitele, interakce učitel-žák (pozorování a analýza didaktické interakce, analýza videozáznamu, chronometráž, měření intenzity zatížení žáků) ;
-posoudit výchovně vzdělávací činnost učitele tělesné výchovy ;
-porozumět vzdělávací politice, organizaci školy a vyučovacímu procesu ve třídě ;
-orientovat se ve školní legislativě a pracovat se školní dokumentací ;
-na základě nabytých znalostí naplánovat, sestavit a prakticky vést část hodiny tělesné výchovy (mikrovýstup) ;
-provádět sebereflexi ;
-diskusovat na základě videozáznamu a následně popsat problémová místa a navrhnout řešení ;
Student získá počáteční kompetence „ starting kompetence“ pro učitelskou profesi a na základě učení z vlastní zkušenosti, si vytváří kompetenci k růstu (growth competence). - Osnova
- 1. sledování osobnosti a pedagogických dovedností učitele,verbálního a nonverbálního projevu, organizačních schopností učitele, sledování aktivity a motivace žáků a zajištění bezpečnosti v hodině tělesné výchovy;
- 2. mikrovýstup na zadané téma, měření efektivity vyučovací jednotky;
- 3. mikrovýstup na zadané téma, měření intenzity zatížení žáků v hodině tělesné výchovy;
- 4. mikrovýstup na zadané téma, sledování použitých výchovných metod učitele;
- 5. mikrovýstup na zadané téma, školní dokumentace: ZŠ, SŠ;
- 6. mikrovýstup na zadané téma, sledování použitých didaktických metod v hodině tělesné výchovy;
- Literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
- DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
- Výukové metody
- 1.Využití realistického vzdělávání učitelů-učení se zkušeností na základě modelu ALACT 1. Jednání, 2. Zpětný pohled na jednání 3. Uvědomění si podstatných aspektů 4. Vytoření alternativních postupů jednání 5. Vyzkoušení (Korthagen);
2. teoretická domácí příprava - interaktivní osnovy;
3. praktická výuka studentů v hodině tělesné výchovy na základní škole;
4. vytvoření videozáznamu mikrovýstupu a zaslání garantovi praxe; - Metody hodnocení
- Poznámkové bloky pro bodové hodnocení + autosumarizace:
- diskuse ke zveřejněným videozáznamům výstupů studentů
- aplikace výzkumných metod, zpracování dat a vyhodnocení
- domácí písemné přípravy na mikrovýstupy
- praktické vedení části vyučovací jednotky
- písemná prezentace školní dokumentace
Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogicke-praxe/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2014/nk2012