nk2066 Speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2015
Rozsah
7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 16. 10. 15:30–17:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 30. 10. 11:45–14:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 18. 12. 12:30–14:00 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2066/01: Pá 6. 11. 8:00–9:30 B11/311, Pá 27. 11. 14:00–15:30 B11/236, Pá 4. 12. 14:00–16:15 B11/206, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání, integrace, o problematice pohybových aktivit a sportu osob s postižením. Důraz je kladen na problematiku etopedie.
Osnova
  • Základní pojmy –speciální pedagogika (pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie), legislativa a integrace, inkluze, terapie, pohybové aktivity osob se specifickými potřebami Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu(sitting volejbal, basketbal na vozíčku,handbiky, tanec tělesně postižených) Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení. Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba). Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. Etopedie – současné pojetí poruch emocí a chování, segregační tendence, dnešní terminologie, ústavní a ochranná výchova Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
Výukové metody
Přednáška, praktický seminář. Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury KOntrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích, vypracování semninární práce na dané téma, písemná zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: Inovace spočívá ve větší náročnosti a bližší specifikaci předmětu s ohledem na profil absolventa oboru ASEBS. E-learningové materiály se zaměří, více než to bylo v minulosti, na problematiku etopedie - charakteristika, klasifikace, současné pojetí poruch emocí a chování, segregační tendence, dnešní terminologie, možnosti nápravy, ústavní a ochranná výchova, systém českého vězeňství, drogová problematika, problematika osob ze sociálně vyloučených lokalit. U kombinovaného studia bude ve výuce dán velký prostor diskusi, kontrolním otázkám a chatu.
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learning
Kategorie e-learningu: 3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.