FSpS:np2406 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
np2406 Vývojová psychologie
Fakulta sportovních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 11:20–12:05 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumění zákonitostem a zvláštnostem vývoje lidské psychiky, základní orientace ve vybraných teoriích psychického vývoje a v obecné terminologii oboru. Důraz bude kladen na propojení psychických a motorických aspektů vývoje – psychomotorický vývoj. Po absolvování předmětu bude student schopen charakterizovat jednotlivá věková období, využít poznatky o aktuální úrovni psychomotorického vývoje v práci s klienty jednotlivých věkových kategorií a získá dovednost aplikovat specifické přístupy pro práci s dětmi a dospívajícími.
- Osnova
- Přednášky a navazující semináře: - Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín. - Předmět, základní pojmy. Determinace lidské psychiky. - Periodizace vývoje lidské psychiky. vybrané teorie vývoje. - Prenatální období. období kojenecké, batolecí, předškolní věk. - Problematika zralosti pro školu. - Školní věk: mladší, starší, prepubescence, pubescence. - Období adolescence. - Dospělost: mladší, střední starší dospělost. Rodičovství, prarodičovství. - Stáří, terminální fáze v ontogenezi. - Vytváření JÁ a vlastní identity v dospělosti. - Specifika dětí ser specifickými potřebami (v rodinném kontextu).
- Literatura
- povinná literatura
- Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. (1. vyd.) Praha, Česko: Portál.
- Matějček, Z., & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. (1.vyd.). Praha, Česko: Grada.
- neurčeno
- Bendová, P., & Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.
- Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. (4.vyd). Praha, Česko: Karolinum.
- Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. (11. vyd.) Praha, Česko: Portál.
- Sigelman, C., & Rider, E. (2009). Life-span human development. (6th ed.) Australia: Wadsworth Cengage Learning
- Kail, R. V. (2013). Human development : a life-span view. (6th ed.) Australia: Wadsworth Cengage Learning.
- Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. (4.vyd.). Praha, Česko: Karolinum.
- Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. (2., aktualiz. vyd.). Praha, Česko: Grada.
- Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. ( 3.vyd.). Jinočany, Česko: H & H.
- Dytrych, Z., Matějček, Z., & Dunovský, J. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.
- Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. (1. vyd.) Praha, Česko: Portál.
- Výukové metody
- přednáška, seminář, cvičení, skupinová diskuse, ppt. prezentace
- Metody hodnocení
- • 80 % aktivní účast na seminářích • Vypracování seminární práce (esej, případová studie) na zadané téma rozsahu min. 5 stran, hodnoceno škálou A-F, - ppt. presentace • Hodnocení získaných vědomostí formou ústní zkoušky, hodnoceno škálou A-F
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2015/np2406